| וְהָאֹכֵל מִנִּבְלָתָהּ יְכַבֵּס בְּגָדָיו וְטָמֵא עַד הָעָרֶב |
| | פשט ודרשת חז"ל לפיסקה. מדוע שאדם יאכל נבלה זו? מדוע דינו לא כלול בפרשת הנוגע בנבילה? |
| | | רש"י |
| | | | והאכל מנבלתה. יכול תטמאנו אכילתו כשהוא אומר בנבלת עוף טהור (ויקרא כב) נבלה וטרפה לא יאכל לטמאה בה אותה מטמאה בגדים באכילתה ואין נבלת בהמה מטמאה בגדים באכילתה בלא משא כגון אם תחבה לו חבירו בבית הבליעה א"כ מה ת"ל האכל ליתן שיעור לנושא ולנוגע כדי אכילה והוא כזית (נדה מב): |
| | | רמב"ן |
| | | | והאוכל מנבלתה. על דרך הפשט ידבר באוכל כדרך האוכלים, שנוגע ונושא מה שהוא אוכל ונטמא במגע ובמשא. והוצרך להזכיר זה, שלא יעלה על דעת שתהיה טומאתו יותר גדולה בעבור האכילה. והזכיר זה בבהמה טהורה, בעבור שיטעה אדם בה ויאכלנה שיחשוב שהיא שחוטה, ואין דרך לטעות כך במינים האסורים, ודרך התורה לדבר בהוה: וכפי מדרשו (נדה מב:) שבא ליתן שיעור לנושא ולנוגע כדי אכילה, והיא כזית, ג"כ הזכיר זה בנבלת בהמה טהורה והוא הדין לטמאה הנזכרת למעלה, (בפסוקים כד_כה) כי השלים כאן דין הטומאות. ועל דעת מדרש תורת כהנים, (בפסוק כו) כל טומאות נבלות נתרבו מכאן, ופרשה של מעלה (בפסוקים כד_כה) באברים היא, וכבר הזכרתי מזה (לעיל פסוק כד): |
| | | רשב"ם |
| | | | והאוכל מנבלתה. פירשו חכמים לשיעור הוא שאם נושא שיעור אכילה או נוגע טמא. וזהו כזית. ולפי הפשט אוכל טמא אע"פ שלא נגע בידיו כמו שכתוב נבלה וטריפה לא יאכל לטמאה בה: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | והאכל מנבלתה. בנבלת עוף טהור הכתוב מדבר שאינו מטמא במגע, ובהמה מטמאה במגע, ועוף טהור אינו מטמא במגע, אבל מטמא בגדים בבית הבליעה, כלומר בגדיו מקבלין טומאה בשעה שבולעו. ולפי זה כשאמר מן הבהמה יכלול גם העוף ואין צריך לומר חיה, שכבר נתבאר כי חיה בכלל בהמה ובהמה בכלל חיה: |
| | דרשת חז"ל לפיסקה זו. מדוע התורה לא אומרת דינים אלו במפורש? |
| | | אור החיים |
| | | | והאוכל מנבלתה וגו'. בתורת כהנים אמרו שלא בא הכתוב אלא ליתן שיעור לנוגע ולנושא שהוא כדי אכילת כזית, ואין כוונת הכתוב כפשוטו שתטמאנו בבית הבליעה, שהרי מצינו שאמר בנבלת עוף הטהור (אמור כב ח) ולא יאכל לטמאה בה, בה אתה מטמא בבית הבליעה ואי אתה מטמא בנבלת בהמה בבית הבליעה. וצריך לדעת למה לא אמרה התורה הדבר בפירוש, ואולי כי נתכוון הכתוב להרבה דינים שישנם בדין אכילה מלבד שיעור כזית, גם אמרו (חולין עא.) בשר השרץ שנפסד והבאיש ונפסל מלאכול הכלב טהור ע"כ, ודבר זה נלמד מדין אכילה כמו שכתבו התוספת עלה כ"ג דממה שאמר הכתוב (מלכים ב) בחלק יזרעאל יאכלו הכלבים אלמא אכילת כלבים שמה אכילה וכו', ואם כן לצד שנתכוין הכתוב להשוות הטומאה לדין אכילה בין לשיעור בין לשאר דברים לזה אם היה בא ללמד כל פרטי הדינים צריך להוסיף דברים רבים, וכסף נבחר לשון צדיק: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | ואל תתמה בקבלת רז"ל שדרשו בנבלת עוף טהור הכתוב מדבר ושהבינו עוף בכלל בהמה, שהרי מצינו (ויקרא כד) ומכה בהמה ישלמנה ובודאי גם העוף בכלל, כי כן השכל מחייב לכל מי שמזיק דבר שיתן תשלומין, אבל דרך הפסוקים לדבר ולפרוט במה שהוא יותר מצוי, וכן כתוב (דברים ה) ושורך וחמורך וכל בהמתך, ובודאי גם העוף בכלל שאסרו לו להפריח יונים שלו בשבת, גם בענין הפקדון מצינו כתוב (שמות כב) וכל בהמה לשמור: |
| וְהַנֹּשֵׂא אֶת נִבְלָתָהּ יְכַבֵּס בְּגָדָיו וְטָמֵא עַד הָעָרֶב: |
| | מה ההבדל בין טומאתו של הנוגע בנבלתה, לבין טומאתו של הנושא את נבלתה? |
| | | רש"י |
| | | | והנשא את נבלתה. חמורה טומאת משא מטומאת מגע שהנושא מטמא בגדים והנוגע אין בגדיו טמאין שלא נאמר בו יכבס בגדיו: |
| | | אבן עזרה |
| | | | והאוכל חמור כמו הנושא כי שניהם נושאים זה בחוץ וזה בפנים: |
| | סדר טהרתו |
| | | רש"י |
| | | | וטמא עד הערב. אע"פ שטבל צריך הערב שמש: |
|