| וְכוּשׁ יָלַד אֶת נִמְרֹד |
| | האם לכל שם בתורה יש לבקש טעם? |
| | | אבן עזרה |
| | | | נמרוד. אל תבקש טעם לכל השמות אם לא נכתב: |
| הוּא הֵחֵל לִהְיוֹת גִּבֹּר בָּאָרֶץ: |
| | במה גבורתו? מדוע כתוב "החל"? מה בינו לבין אנשי דור אנוש? |
| | | רש"י |
| | | | להיות גבור. להמריד כל העולם על הקדוש ברוך הוא בעצת דור הפלגה: |
| | | אבן עזרה |
| | | | והוא החל. להראות גבורות בני אדם על החיות כי היה גבור ציד: |
| | | רמב"ן |
| | | | הוא החל להיות גבור בארץ. כתב רש"י להמריד כל העולם על הקב"ה בעצת דור הפלגה. ואם כן "הוא החל" אחר המבול, כי בימי דור אנוש הוחל. ואפשר שנאמר כי הוחל בדור הפלגה מרד, ובימי אנוש לא היו במורדי אור, אבל עבדו גם לאלהים אחרים: |
| | מדוע לא הוזכר נמרוד עם אחיו? מדוע הוזכר לבדו? |
| | | רמב"ן |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק ז'] ובני כוש סבא וחוילה. היו אלה ראשי אומות, ובני רעמה היו שני לאומים, אבל נמרוד לא היה לאום, על כן כתב אחר כך: וכוש ילד את נמרוד, ולא אמר "ובני כוש נמרוד וסבא וחוילה". |
| | | ספורנו |
| | | | וכוש ילד את נמרד. בתוך אותם שנקראו על שמו ילד איש פרטי מפרסם לגבור. |
|