| הקדמה |
| | מדוע לא הוזכרו בניו של פוט? |
| | | רמב"ן |
| | | | אבל פוט היה לגוי אחד ולא היו ממנו אומות שונות כמצרים וכנען, על כן לא החזירו הכתוב: ובבראשית רבה (לז ב) אמר ריש לקיש היינו סבורים שנבלעה משפחתו של פוט, ובא יחזקאל ופירש, פוט ולוד וכל הערב (יחזקאל ל ה). כי מפני שלא החזירו הכתוב היינו סבורים שנתערב זרעו בבני כנען, ולא היו אומה ולא ירשו להם ארץ שתקרא על שמם. אבל גם במגוג ומדי ותובל ומשך ותירס בני יפת לא הזכיר משפחות בתולדותם, וכן בבני שם עילם ואשור וארפכשד ולוד, ראשי אומות, ולא הזכיר להם תולדות, כי כל אחד היה לגוי אחד בארץ ולא הוליד אומות שונות: |
| | | ספורנו |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק ו'] ופוט וכנען. לא הזכיר בני פוט, כי היו כל בניו לגוי אחד נקרא על שמו, כאמרו "פרס כוש ופוט אתם" (יחזקאל לח, ה). |
| וּבְנֵי כוּשׁ סְבָא וַחֲוִילָה וְסַבְתָּה וְרַעְמָה וְסַבְתְּכָא |
| | מדוע בנים אלו הוזכרו? |
| | | רמב"ן |
| | | | ובני כוש סבא וחוילה. היו אלה ראשי אומות, |
| | | ספורנו |
| | | | ובני כוש סבא וחוילה. שהיה כל אחד מהם לגוי, מלבד הבנים שנקראו על שמו, כאמרו "כוש וסבא תחתיך" (ישעיה מג, ג). |
| וּבְנֵי רַעְמָה שְׁבָא וּדְדָן: |
| | מדוע בנו נמרוד לא הוזכר כאן? |
| | | רמב"ן |
| | | | ובני רעמה היו שני לאומים, אבל נמרוד לא היה לאום, על כן כתב אחר כך: וכוש ילד את נמרוד, ולא אמר "ובני כוש נמרוד וסבא וחוילה". |
|