| וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב כַּאֲשֶׁר רָאָם מַחֲנֵה אֱלֹהִים זֶה |
| | מהי משמעותם של דברים אלו? |
| | | אור החיים |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק ג'] ויפגעו בו מלאכי וגו'. צריך לדעת כוונת אומרו ויפגעו בו. גם אומרו ויאמר יעקב וגו' מה חידוש מודיע הכתוב שאמר יעקב כן. גם יעקב מה חידש בדבריו. גם אין ידוע כוונת אומרו מחנים . ורז"ל (ב"ר פ' ע"ד) דרשו יעויין שם דבריהם שהוא דרש. ופשט הכתוב הוא, להיות כי שלח ה' מלאכים בדמות אנשים להדמות לפני עשו כאשר הוכיח סוף המעשה, לזה הקדים להודיע המעשה שממנו הרגיש יעקב היותם מלאכים, ואמר שלא בא המחנה כדרך האנשים שקודם יהיו נראים הלוך וקרב עד שיגיעו אצל הבאים אצלו אלא תיכף ומיד צמחו לפניו, והוא אומרו ויפגעו בו פי' ראיה ראשונה היתה הפגיעה בו אצלו, ויאמר יעקב כאשר ראם בדרך זה מחנה אלהים, אין אלה אנשים אלא מלאכים, ויקרא שם המקום מחנים פי' ב' מחנות אחד של אנשיו שהיו עמו לערוך מלחמה והב' של מלאכים בדמות אנשים כי באו לעזרת ה' לידידו יעקב בחיר ה': |
| | | ספורנו |
| | | | מחנה אלהים זה. המחנה שלי שפגעו בו מלאכי אלהים, אין ספק שהוא מחנה אלהים, כענין "ויקרא למקום אל בית אל, כי שם נגלו אליו האלהים" (להלן לה, ז). |
| וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא מַחֲנָיִם: |
| | פירוש שם "מחנים" |
| | | רש"י |
| | | | מחנים. שתי מחנות של חוצה לארץ שבאו עמו עד כאן. ושל ארץ ישראל שבאו לקראתו (ב"ר ותנחומא): |
| | | רמב"ן |
| | | | [כהמשך לפירושו לפסוק הקודם] ונקרא שם המקום מחנים, כי כן הדרך בשמות. או מחנים, מחנהו ומחנה העליונים, לומר כי מחנהו בארץ כמחנה המלאכים, כלם מחנות אלהים, מברכים לו ומודים בייחודו יתברך שמו לעולמים: |
| | | אבן עזרה |
| | | | על כן קרא שם המקום מחנים. על שם שנים אחד שלו ואחד של מלאכים: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | ויקרא שם המקום ההוא מחנים. שתי מחנות מחנה יעקב ומחנה המלאכים. והשוה הכתוב מחנהו למחנה המלאכים כי הצדיקים בארץ כמלאכים בשמים לעשות רצון קונם. או ירמוז מחנים על העתיד להיות בקבלת התורה כי שם ירדו המלאכים לרבואות ומחנה ישראל ששים רבוא שיצאו ממנו. וזהו שדרשו רז"ל מחנה אלהים זה, ששים רבוא היו כנגד מחנה ישראל. וע"ז אמר הכתוב (שיר ו) שובי שובי השולמית שובי שובי ונחזה בך מה תחזו בשולמית כמחולת המחנים: |
| | | ספורנו |
| | | | מחנים. שתי מחנות אלהים: של מלאכים ושלו, כמשפט סימן הרבים הבא אחר פת"ח מלעיל, המורה על מספר שנים, כמו "פעמים", "שבועים" "שנתים" וזולתם. |
| | מקום נוסף בו נמצא מחנה זה |
| | | רבינו בחיי |
| | | | [מובא בפירושו לפרק נ' פסוק ט'] ויהי המחנה כבד מאד. יתכן לומר כי ירמוז גם למחנה העליונים שבאו לשמרו עתה במותו כמו שבאו אליו לשמרו בחייו, ואולי המחנה הזה הם אותם מלאכי אלהים שפגעו בו שקראם (בראשית לב) מחנה אלהים ומזה אמר כבד מאד, ויש בשתי המלות רמז על השם המיוחד בחשבונו ומלויו: |
|