| וַיְהִי כִשְׁמֹעַ לָבָן אֶת שֵׁמַע יַעֲקֹב בֶּן אֲחֹתוֹ |
| | ביאור לתיבת "ויהי" |
| | | אור החיים |
| | | | ויהי כשמוע לבן וגו'. אומרו ויהי לשון צער. רמז שנתכוין לרעה כאומרם ז"ל (ב"ר פ' ז') שיצא לגוזלו וחפש מצפוניו וגם חבקו לדעת את אשר אתו וגם נשקו אם בפיו מרגליות. |
| | מהו "שמע" יעקב? |
| | | ספורנו |
| | | | את שמע יעקב. שגלל את האבן הוא לבדו. |
| | מדוע מכנה הכתוב את המהות הקשר המשפחתי ביניהם כעת בצורה שונה? |
| | | אור החיים |
| | | | ואומרו שמע יעקב בן אחותו פירוש לא הגידה רחל מה שאמר לה יעקב כי הוא אחי אביה אלא היותו בן רבקה צדיק בן צדקת. ובזה חשב מחשבות לרמותו. |
| וַיָּרָץ לִקְרָאתוֹ וַיְחַבֶּק לוֹ וַיְנַשֶּׁק לוֹ וַיְבִיאֵהוּ אֶל בֵּיתוֹ |
| | מדוע עשה לבן כך? |
| | | רש"י |
| | | | וירץ לקראתו. (ב"ר) כסבור ממון הוא טעון שהרי עבד הבית בא לכאן בעשרה גמלים טעונים: ויחבק. כשלא ראה עמו כלום אמר שמא זהובים הביא והנם בחיקו (ב"ר): וינשק לו. אמר שמא מרגליות הביא והם בפיו (ב"ר): |
| | | בעלי טורים |
| | | | ויחבק לו וינשק לו. תחלה חבקו לראות אם היה חגור מעות במתניו, וכשלא מצא, נשקו, לראות אם יש אבן טובה בפיו. |
| | | אור החיים |
| | | | וגם אומרו ויביאהו אל ביתו הטעם אולי ממונו יבא אחריו והביאו לביתו עד יגיעו נכסיו: |
| וַיְסַפֵּר לְלָבָן אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה: |
| | מה יעקב סיפר ללבן? מדוע כך סיפר? מה זה קשור ליחסו של לבן אליו? |
| | | רש"י |
| | | | ויספר ללבן. שלא בא אלא מתוך אונס אחיו ושנטלו ממונו ממנו: |
| | | רשב"ם |
| | | | את כל הדברים האלה. שאביו ואמו שלחוהו אל אנשי משפחתו: |
| | | אבן עזרה |
| | | | את כל הדברים האלה. דברי הברכה: |
| | | אור החיים |
| | | | ויספר ללבן את כל וגו'. סיבת בואו, וטעם בואו, ואשר עבר עליו עם אליפז כי נטל ממנו הכל ברודפו אחריו: עוד יתבאר על דרך אומרם ז"ל (מגילה י"ג) שרחל הודיעה את יעקב כי אביה רמאי, לזה נתחכם לספר לו כל הדברים שעברוהו כדי שבזה יחדל מהרשיע כשידע מה שנתחכם עד שלקח הבכורה והברכה ידע כי ערום יערים למה שיצטרך, וגם הודיעו אשר עברו ממעשה האבן, וזה יגיד כי הוא גבור חיל. גם מעשה השקאת צאנו, וזה יגיד חיבתו בו והנהגתו הישרה עמו: |
| | | ספורנו |
| | | | ויספר ללבן. להודיעו שלא בא אליו לצרך פרנסה אלא להמלט מאחיו, ושבמצות אמו ישב עמו. |
|