| וַיַּגֵּד יַעֲקֹב לְרָחֵל כִּי אֲחִי אָבִיהָ הוּא |
| | מדוע יעקב אומר דברים אלו – הרי הוא איננו אחיו של אביה, אלא אחיינו של אביה? |
| | | רש"י |
| | | | כי אחי אביה הוא. קרוב לאביה כמו (לעיל יג) אנשים אחים אנחנו. ומדרשו אם לרמאות הוא בא גם אני אחיו ברמאות ואם אדם כשר הוא גם אני בן רבקה אחותו הכשרה: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | כי אחי אביה הוא. קרוב לאביה, וכן (בראשית יג) כי אנשים אחים אנחנו: במדרש כי אחי אביה הוא אם לרמות הוא בא אני אחיו, ואם אדם כשר הוא אני בן רבקה אחותו הכשרה: |
| | | ספורנו |
| | | | כי אחי אביה הוא. להודיע שלא חטא במוסר כשנשק אותה. |
| | סדר האירועים |
| | | אבן עזרה |
| | | | ויגד יעקב לרחל. מאוחר וטעמו וכבר הגיד יעקב לרחל ואחר כן וישק ורבים כמוהו: |
| וְכִי בֶן רִבְקָה הוּא |
| | מדוע הוסיף יעקב פרט זה? |
| | | אור החיים |
| | | | ויגד יעקב וגו'. פי' הגיד לה ב' בחינות הקורבה שהיו לרחל, א' קורבת הגוף והוא אומרו כי אחי אביה הוא, והב' קורבת הנפש והוא אומרו וכי בן רבקה הוא, וידועה רבקה בצדקותיה, והצדיקים ישמחו בדומה: עוד ירמוז על דרך אומרם ז"ל (מגילה יג:) שאמרה לו אביה רמאי והוא השיב כי אחיו הוא ברמאות, וכפי זה חש יעקב כי תאמר עליו גנאי הוא הדבר שיתנהג צדיק עם רשע כרשעתו, לזה אמר וכי בן רבקה פי' שיתחכם עליו בדרך צדק ואמת להוציא בולעו מפיו ולנצחו במשפטיו, והוא סוד (קהלת ז') החכמה תחיה בעליה ולא ירמהו בדרך רשע ומיאוס אשר יכלם בעשותו ככה: |
| | | ספורנו |
| | | | וכי בן רבקה הוא. הזכיר לה את רבקה אף על פי שהיתה בלתי נודעת לרחל, כדי שתגיד לאביה. |
| וַתָּרָץ וַתַּגֵּד לְאָבִיהָ: |
| | מדוע רחל אומרת זאת לאביה ולא לאמה? מדוע רבקה כן מספרת לאמה? |
| | | רש"י |
| | | | ותגד לאביה. (ב"ר) לפי שאמה מתה לא היה לה להגיד אלא לו: |
| | | רמב"ן |
| | | | ותגד לאביה. לשון רש"י, אמה מתה. וכך בבראשית רבה (ע יג). ולפי פשוטו לבשרו ביאת קרובו ושיצא אליו ויכבדהו, כי אמה מה לה ומה תעשה לו, אבל רבקה הראת את אמה התכשיטין אשר נתנו לה כמנהג הנערות: |
|