| יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ הוּא עֹבֵר לְפָנֶיךָ |
| | הסבר לפסוק ולפרשה |
| | | רמב"ן |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק ב'] ויאמר אלהם בן מאה ועשרים שנה אנכי היום. וזה לנחם אותם על ענינו, כלומר אני זקן ואין לכם עוד תועלת ממני, ועוד כי השם צוני שלא אעבור שם. ואל תפחדו ואל תיראו, כי ה' יעבור עמכם לא יסלק שכינתו מכם בעבורי, ויהושע הוא העובר לפניכם במקומי. ואע"פ שמשה רבינו היה בתקפו ובבריאותו, כאשר העיד הכתוב (להלן לד ז) לא כהתה עינו ולא נס לחה, אמר להם כן לנחמם. |
| | | ספורנו |
| | | | ה' אלהיך הוא עובר לפניך. וכמו כן אין לכם להתעצב על מה שתאבד מכם הנהגתי, כי אמנם "ה' אלהיך עובר לפניך", ובכן תזכו להנהגה יותר טובה מהנהגתי. יהושע הוא עובר לפניך כאשר דבר ה'. כי אמנם יהושע אינו המנהיג, אבל "הוא עובר לפניך" במצות האל יתעלה שהוא המנהיג. |
| | מדוע כאן משה אומר "אלהיך" ובפסוק ח' לא? |
| | | אור החיים |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק ח'] וה' הוא ההולך לפניך וגו'. ולא אמר אלהיך כדרך שאמר לישראל (פסוק ג'), לפי שאין מיחד שמו יתברך על הצדיק בחיים חיותו, אבל לכללות ישראל יתיחד שמו כאומרו (שמות כ' ב') אנכי ה' אלהיך. |
| | למי מכוון "לפניך"? |
| | | רבינו בחיי |
| | | | ה' אלהיך הוא עובר לפניך. עם כל ישראל ידבר, וכן יאמר להם בסוף הפרשה כי ה' אלהיך הוא ההולך עמך: אבל לפי דעתי הזכיר ביהושע ה' אלהיך שהוא מדרגת נבואתו, וכן תרגם אונקלוס שכינתיה עבר קדמך וזהו לשון ה' אלהיך הוא עובר לפניך, יהושע הוא עובר לפניך, אבל במשה הזכיר השם המיוחד שהוא מדרגת נבואתו, הוא שאמר הכתוב לפניו וה' אמר אלי, וכן כתוב לאחריו כאשר דבר ה', כלומר אלי, כי כן מצינו בתחלת פרשת ואתחנן (דברים ג) ויאמר ה' אלי רב לך אל תוסף וגו', וצו את יהושע וגו' כי הוא יעבר לפני העם הזה. ולשון הכתובים מגלה סוד המדרגות של כל אחד ואחד, פני משה כפני חמה פני יהושע כפני לבנה: |
| הוּא יַשְׁמִיד אֶת הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה מִלְּפָנֶיךָ וִירִשְׁתָּם |
| | מדוע כתוב כאן שוב "הוא"? הסבר למרכיבים השונים שבפסוק |
| | | אור החיים |
| | | | ה' אלהיך הוא וגו' הוא ישמיד וגו'. הוצרך לומר ב' פעמים הוא ולא הספיק באחד, נתכוון לנחמם על פטירתו ואשר יחסרו שני דברים גדולים וטובים, האחת כי היה להם למגן לפני ה' לבלתי כלותם כמו שמצינו בעגל ובמרגלים לולי משה בחירו, שנית כי הוא אבד ושיבר שני מלכי האמורי סיחון ועוג, ומי יקום במקומו ללחום המלחמות הגדולות אשר הם מעותדים לפניהם: לזה אמר כנגד מה שנוגע לה' אמר ה' אלהיך הוא עובר לפניך על דרך אומרו (שמות י"ז) עבור לפני העם פירוש כי הוא העובר על פשעכם ואליו תחזיקו הטוב ולא לי, כמו שכן מצינו שהוא העיר את רוח משה להתפלל עליהם במעשה עגל דכתיב (שמות ל"ב) הניחה לי וגו', ואין בהעדר משה העדר העברת על פשע כי הוא יעבור לפניך: וכנגד גבורת המלחמה אמר כי לא כחו של משה הוא העושה חיל אלא ה' הוא הלוחם, והוא אומרו הוא ישמיד וגו', ולצד האמצעיות אמר יהושע הוא עובר לפניך, ודקדק לומר הוא יתבאר על דרך מה שאמר הנביא (יהושע ז') במלחמת העי כשנפל מישראל כשלשים וששה איש ונפל יהושע על פניו אמר אליו קום לך למה זה אתה נופל על פניך, ואמרו רבותינו ז"ל (סנהדרין מ"ד.) שאמר ה' אליו אתה גרמת שלא יצאת עמהם, והוא מה שאמר משה הוא עובר פירוש הדבר תלוי שיעבור הוא בעצמו לפניך ולא שלוחו: |
| יְהוֹשֻׁעַ הוּא עֹבֵר לְפָנֶיךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְקֹוָק: |
| | פירוש. מה התורה מבקשת להבהיר כאן? |
| | | ספורנו |
| | | | ה' אלהיך הוא עובר לפניך. וכמו כן אין לכם להתעצב על מה שתאבד מכם הנהגתי, כי אמנם "ה' אלהיך עובר לפניך", ובכן תזכו להנהגה יותר טובה מהנהגתי. יהושע הוא עובר לפניך כאשר דבר ה'. כי אמנם יהושע אינו המנהיג, אבל "הוא עובר לפניך" במצות האל יתעלה שהוא המנהיג. |
| | מדוע כתוב כאן "הוא"? |
| | | אור החיים |
| | | | [עיין בפירושו לפסוק זה תחת הכותרת "מדוע כתוב כאן שוב "הוא"? הסבר" וכו'] |
| | רמז |
| | | בעלי טורים |
| | | | ה' אלהיך הוא עובר לפניך. הפסוק מתחיל ומסיים בה'. לומר שהקב"ה הולך לפני ישראל ולאחריהם וכן כתיב (ישעיה נב, יב) כי הולך לפניכם ה' ומאספכם אלהי ישראל: |
|