| לְאַהֲבָה אֶת יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ וּלְדָבְקָה בוֹ כִּי הוּא חַיֶּיךָ וְאֹרֶךְ יָמֶיךָ |
| | הסבר לפסוק בהקשרה של כל הפרשה |
| | | אור החיים |
| | | | לאהבה את ה' וגו'. מאמר זה סמוך עם מה שלמעלה ממנו שאמר למען תחיה אתה וזרעך וגמר אומר לאהבה וגו', פירוש שטעם חפץ בחיים הוא לאהבה את ה' לשמוע בקולו וגו', ונתן טעם כי הוא חייך, כי מה לאדם חיים אם לא רצונו יתברך שעשיית רצונו היא תסובב שידבק האדם בקונו כאומרו ולדבקה בו, וזה הוא עצמו החיים בעולם הזה ואורך ימים לעולם הבא והוא אומרו ואורך ימיך: |
| | | ספורנו |
| | | | למען תחיה אתה וזרעך. לאהבה את-ה' אלהיך. ואמרתי שתבחר בחיים, לא כעובד על מנת לקבל פרס, אבל אמרתי שתבחר מה שהוא חיים באמת בלבד, "למען" תחפץ בחיי שעה לזה התכלית בלבד, שתאהב את ה' אלהיך, בהכירך טובו עם רב גדלו. ולדבקה-בו. שתהיינה כל פעלותיך לשמו. כי הוא חייך. כי הדבור בו הוא סבת החיים הנצחיים. וארך ימיך לשבת על- האדמה. ומזה ימשך גם כן "ארך ימים לשבת על האדמה" בחיי שעה, אשר בם תזכה לחיי עד בעיון ובמעשה, כאמרם ז"ל 'התקן עצמך בפרוזדור, כדי שתכנס לטרקלין' (אבות ד, טז). |
| | למי מתייחס "הוא" כאן? |
| | | אבן עזרה |
| | | | כי הוא חייך. על דעת המפרשים שהוא שב אל קול השם ולפי דעתי שהוא השם כאשר אמר המשורר יי' ישעי ואלהי חסדי ומגיני וחרבי: |
| | | ספורנו |
| | | | [עיין בפירושו לפסוק זה תחת הכותרת "הסבר לפסוק בהקשרה" וכו'] |
| | עיון בסדר בו הוזכרו החיים ואהבת ה' בפרשה כולה |
| | | כלי יקר |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק ט"ו] וא"ת למה לא הקדים הטוב שהרי ע"י מעשה הטוב יזכה לחיים, תשובה לדבר שבא להזהירו שלא יבקש לעשות הטוב בעיני ה' כדי שיחיה אלא יחיה כדי שיעשה טוב, שלא יבקש חיים גופני כי אם יבקש החיים כדי שיוכל לעבוד בימי חייו את בוראו כמ"ש (תהלים לד יג) מי האיש החפץ חיים אוהב ימים לראות טוב. שלכך אוהב ימים כדי שיוכל לראות בהם בטוב ה' בתורה ומצוה כמ"ש בסמוך לאהבה את ה' אלהיך ולדבקה בו כי הוא חייך. ר"ל זהו תכלית חייך כי אין הקב"ה נותן לך חיים כ"א בעבור תכלית זה, וזה"ש כאן לאהבה את ה' אלהיך וגו' וחיית ורבית. כאן הקדים אהבת ה' אל וחיית ורבית, ובסמוך אמר למען תחיה אתה וזרעך, לאהבה את ה'. הקדים החיים לאהבת ה', כי באמת הא בהא תליא כי אהבת ה' מביאה החיים ומ"מ אתה לא תבקש החיים לצרכך כי אם לאהבה את ה'. |
| לָשֶׁבֶת עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְקֹוָק לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לָתֵת לָהֶם: |
| | הסבר לפיסקה ע"פ הקשרה לפסוק ולפרשה כולה |
| | | אור החיים |
| | | | לאהבה את ה' וגו'. מאמר זה סמוך עם מה שלמעלה ממנו שאמר למען תחיה אתה וזרעך וגמר אומר לאהבה וגו', פירוש שטעם חפץ בחיים הוא לאהבה את ה' לשמוע בקולו וגו', ונתן טעם כי הוא חייך, כי מה לאדם חיים אם לא רצונו יתברך שעשיית רצונו היא תסובב שידבק האדם בקונו כאומרו ולדבקה בו, וזה הוא עצמו החיים בעולם הזה ואורך ימים לעולם הבא והוא אומרו ואורך ימיך: ואומרו לשבת על וגו', כאלו אמר ולשבת וגו', ודבר זה גם כן הוא מהשגת השלימות, כי ישיבת הארץ היא מצוה כוללת כל התורה, צא ולמד ממאמרם ז"ל (כתובות קי"א.) שכל ההולך בה ד' אמות יש לו חלק לעולם הבא שכולו חיים: |
|