| כִּי תִשְׁמַע בְּקוֹל יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹר מִצְוֹתָיו וְחֻקֹּתָיו הַכְּתוּבָה בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה |
| | מדוע התורה מדגישה את תפקידו של ספר התורה כמקורן של המצוות? |
| | | אבן עזרה |
| | | | הכתובה בספר התורה הזה. כי עיקר כל המצות שם ואם הם צריכים פירוש קבלה ולא תהיה שמורה עד שיהיה הלב שלם על כן בכל לבבך כי מצות השמירה עם הלב: |
| | הסבר לפסוק בהקשרה של הפרשה |
| | | רבינו בחיי |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק ט'] כי ישוב ה' לשוש עליך לטוב כאשר שש על אבותיך. יתכן שירמוז הכתוב הזה לחזרת המלך עם הכלה בזמן הגאולה, ושעור הכתוב כן, כי ישוב ה' לטוב לשוש עליך כאשר שש על אבותיך, ובאור הענין כי השם הנכבד יותירך בכל מעשה ידיך, כלומר יתן לך יתרון טובה כשישוב המלך אל המלכות, ואז ישוש עליך כאשר שש על אבותיך. ואם תשאל מתי ישוב, על כן הזכיר אחריו כי תשמע, כי תשוב, על דרך הכתוב (מלאכי ג) שובו אלי ואשובה אליכם, ולמדנו כי הדבר תלוי בתשובה, ובאור ואשובה אליכם, ואשוב לה"א אחרונה, לצרככם, והבן זה: |
| | | ספורנו |
| | | | לטבה.. הכתובה בספר התורה הזה. כאמרו "והתהלכתי בתוככם והייתי לכם לאלהים, ואתם תהיו-לי לעם" (ויקרא כו, יב). וזה יעשה כאשר "ישוב.. לשוש עליך לטוב.. כי תשמע", כמו ש"שש על אבותיך" לא בזכות האבות. וזה מפני שתהיה תשובתך בכל לב ובכל נפש באפן שעונות נחשבים כזכיות ותהיה לרצון לפניו כמו שהיו אבותיך. |
| כִּי תָשׁוּב אֶל יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ: |
| | מה בין שני חלקי הפסוק? |
| | | אבן עזרה |
| | | | הכתובה בספר התורה הזה. כי עיקר כל המצות שם ואם הם צריכים פירוש קבלה ולא תהיה שמורה עד שיהיה הלב שלם על כן בכל לבבך כי מצות השמירה עם הלב: |
| | הסבר לסמיכות העניינים |
| | | בעלי טורים |
| | | | כי תשוב אל ה' אלהיך. וסמיך ליה כי המצוה הזאת. לומר שקולה היא התשובה כנגד כל המצות כולן: |
|