| וְקַצֹּתָה אֶת כַּפָּהּ |
| | מה חז"ל לומדים על מהות ביצוע גזר דינה? מדוע אין לבצע עונש זה כפשוטו? |
| | | רש"י |
| | | | וקצתה את כפה. ממון דמי בשתו הכל לפי המבייש והמתבייש או אינו אלא ידה ממש נאמר כאן לא תחוס ונאמר להלן בעדים זוממין (לעיל יט) לא תחוס מה להלן ממון אף כאן ממון: |
| | | אבן עזרה |
| | | | וקצותה את כפה. כמו עין תחת עין אם לא תפדה כפה תקוץ: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | והחזיקה במבושיו. באבר הבושה, והם הביצים. ותרגם אונקלוס בבית בהתתיה, כענין את אודיתא ולא בהתתא. והכתוב מענישה וקצותה את כפה, כלומר דמי כפה, ולא כפה ממש, כי כן קבלת רז"ל שאין הענין אלא דמים, והוא כמו (שמות כא) עין תחת עין, שאינו עין ממש אלא דמי עין, כי אינה ראויה לקציצת ידה כיון שלא עשתה כן אלא להציל את אישה מיד מכהו, ומ"מ ראויה היא לשלם דמי ידה כיון שהעיזה פניה ושלחה ידה להחזיק במקום הערוה: |
| לֹא תָחוֹס עֵינֶךָ: |
| | מה התורה מוסיפה כאן לעניין? מדוע יש צורך בתוספת זו? |
| | | אבן עזרה |
| | | | לא תחוס עינך. אם היתה ענייה: |
| | | רמב"ן |
| | | | [מובא בפירושו לפרק י"ט פסוק י"ג] לא תחוס עינך עליו. שלא תאמר הראשון כבר נהרג למה אנו הורגין את זה ונמצאו שנים הרוגין, לשון רש"י מספרי (שופטים קפז). והטעם, שלא תאמר כאשר נחוס על דם ההרוג טוב שנחוס על דם החי: והנכון, כי הכתוב יצוה בחייבי המיתות ובערת הרע מקרבך, והיא מצות עשה, אבל במרובי התקלות יזהיר עוד במצות לא תעשה שלא ינצלו מידינו, לא מפני מוראם ולא שניתן להם רחמים. וכך הזכיר במסית (לעיל יג ט). ואמר מכשפה לא תחיה (שמות כב יז), מפני היותה רבת המהומה המוכרת רבים בכשפיה. וקצותה את כפה לא תחוס עינך (להלן כה יב), מפני כי הפתאים יהללו אותה בהיותה עוזרת לבעלה, או מפני שהבושת מצוי ואין בו חסרון כיס. וכן בעדים זוממין צוה (להלן פסוק כא) שלא ירחמו עליהם בעבור שלא נעשה בעדותם דבר, או מפני שתקלתם מרובה: |
| | הסבר לסמיכות העניינים |
| | | בעלי טורים |
| | | | עינך. לא יהיה לך בכיסך. לומר לך שלא יסתכל בכיס מבושיו ובערותו. ד"א עינך. לא יהיה לך בכיסך. למנות מה שבו כי אין הברכה מצויה אלא בדבר הסמוי מן העין: וקצותה את כפה. וסמיך ליה לא יהיה לך בכיסך. לומר דוקצותה את כפה הוא ממון דבר המוטל בכיס: |
|