| עִמְּךָ יֵשֵׁב בְּקִרְבְּךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר בְּאַחַד שְׁעָרֶיךָ בַּטּוֹב לוֹ לֹא תּוֹנֶנּוּ: |
| | מה אנו מצווים לעשות עם עבד זה? מהיכן לומדים זאת? |
| | | רמב"ן |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק ט"ז] (...) ולפי שאמר במקום אשר יבחר, נראה שהוא מצוה שיהיה בן חורין ולא נעבוד בו אנחנו: (...) |
| | | רבינו בחיי |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק ט"ז] וכופין את רבו לכתוב לו גט שחרור ולהתירו בישראל ויכתוב לו העבד שטר על דמיו: |
| | עיון בטעמה של מצווה זו |
| | | רמב"ן |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק ט"ז] והטעם במצוה הזו, כי עמנו יעבוד את השם, ואיננו הגון שנחזירנו אל אדוניו לעבוד ע"ז. ועוד שיתכן שילמד דרך מבוא העיר, כי בענין כזה ילכדו מדינות רבות על ידי העבדים והשבויים הבורחים משם: |
| | | אבן עזרה |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק ט"ז] כי הוא בא לכבוד השם הנקרא על ישראל ואם העבד יסגירנו ישראל אל אדוניו הנה זה חלול השם על כן לא תוננו: |
| | מי כלולים במצווה זו ומי לא? |
| | | רש"י |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק ז'] לא תדרש שלמם. (שם) מכלל שנאמר עמך ישב בקרבך יכול אף זה כן ת"ל לא תדרוש שלומם: |
| | ביאורים לסמיכות העניינים |
| | | בעלי טורים |
| | | | ערות דבר. וסמיך ליה לא תסגיר עבד. רמז ערוה סגורה בעששית אסור לקרות קריאת שמע כנגדה. סמיך לא תהיה קדשה ללא תסגיר עבד דאיירי בבת ישראל הנשואה לעבד. ועוד סמיך עבד לבנות ישראל לומר בתך בגרה שחרר עבדך ותן לה: |
|