| כִּי תִהְיֶיןָ לְאִישׁ שְׁתֵּי נָשִׁים |
| | מדרש חז"ל לכל הפרשה |
| | | בעלי טורים |
| | | | במדרש דורש לאיש זה הקב"ה. אהובה אלו האומות שמראה להם פנים. שנואה אלו ישראל שמסתיר מהם פנים. ביום הנחילו לעתיד לבא. לא יבכר כי אם בני בכורי ישראל: |
| | ביאור לסמיכות התיבות של פסוק זה וקודמו |
| | | בעלי טורים |
| | | | אשר עניתה. כי תהיין. לומר לך שלא יענה אותה בהויות של ביאה: |
| הָאַחַת אֲהוּבָה וְהָאַחַת שְׂנוּאָה |
| | בעיני מי אחת אהובה ואחת שנואה? |
| | | אבן עזרה |
| | | | אהובה. בעיניו ולא לשם: |
| | מדוע כך אירע? |
| | | בעלי טורים |
| | | | שתי נשים האחת אהובה והאחת שנואה. מרבה נשים מרבה כשפים, לומר לך כיון שיש לו ב' נשים האחת עושה בכשפיה כדי שישנא השניה: |
| וְיָלְדוּ לוֹ בָנִים הָאֲהוּבָה וְהַשְּׂנוּאָה |
| | מהו הבנין הדקדוקי של "שניאה"? |
| | | אבן עזרה |
| | | | לשניאה. תאר השם |
| | ביאור מהי מהותה של שנואה זו |
| | | בעלי טורים |
| | | | והיה בן הבכור לשניאה. והיינו בני השנואה שהוא מבני תשע מידות שמנה בנדרים (כ, ב) ולכך סמך לו בן סורר ומורה שיהיה הבן סורר ומורה: לשניאה. אותיות לנשואיה. לומר ששנואה בנשואיה, שהם בפסולין. |
| וְהָיָה הַבֵּן הַבְּכוֹר לַשְּׂנִיאָה: |
| | האם בטוח שכך יקרה? |
| | | אור החיים |
| | | | והיה הבן הבכור וגו'. אמר הכתוב בדרך ודאית, על דרך אומרו (בראשית כ"ט) וירא ה' כי שנואה לאה, כי ה' יראה בנשברי לב לסומכם: |
| | ביאור לסמיכותן של הפרשיות |
| | | רש"י |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק י"א] ולקחת לך לאשה. לא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע שאם אין הקב"ה מתירה ישאנה באיסור אבל אם נשאה סופו להיות שונאה שנאמר אחריו כי תהיין לאיש וגו' וסופו להוליד ממנה בן סורר ומורה לכך נסמכו פרשיות הללו: |
| | | בעלי טורים |
| | | | והיה בן הבכור לשניאה. והיינו בני השנואה שהוא מבני תשע מידות שמנה בנדרים (כ, ב) ולכך סמך לו בן סורר ומורה שיהיה הבן סורר ומורה: |
| | | אבן עזרה |
| | | | ונסמכה זו הפרשה בעבור וחשקת בה ולא חפצת בה: |
| | | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | | | כי תהיין לאיש. לכך נסמכו פרשיות הללו לכאן לו' לך עבירה גוררת עבירה דלפי שיקח יפת תאר תהיין לו שתי נשים ומריבה בתוך ביתו ולא עוד אלא שתשנא האחת ומה כתיב אחריו כי יהיה לאיש בן סורר ומורה שכן מצינו בדוד שלפי שלקח בת תלמי מלך גשור בצאתו למלחמה יצא ממנו אבשלום שבקש להרגו ושכב עם נשיו ועל ידו נהרגו כמה רבבות מישראל. ומה כתיב אחריו וכי יהיה באיש חטא משפט מות אם ינצל מזה לא ינצל מזה הרי עבירה גוררת עבירה: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק י"ד] ונסמכה לפרשה זו של יפת תואר פרשת כי תהיין לאיש שתי נשים האחת אהובה והאחת שנואה, ללמדך שאשת יפת תואר זו לא התירה התורה אלא בקושי גדול, ולא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע, שהרי לסוף הוא שונא אותה, ואם יש לו בן ממנה יהיה בן סורר ומורה, לכך סמך לה כי יהיה לאיש בן סורר ומורה, וכן מצינו בדוד שלקח את מעכה בתו של תלמי מלך גשור בצאתו למלחמה יצא ממנו אבשלום שבקש להרגו, ושכב עם נשיו לעיני כל ישראל, ועשה כמה מחלוקת בישראל ונהרגו על ידו אלפים ורבבות מישראל. (...) |
| | | ספורנו |
| | | | כי-תהיין לאיש שתי נשים. אחר נצחון המלחמה, דבר בעניני בני המדינה, והם עסקי הנשים והבנים (להלן טו-כג), והמקנה (כב, א-ד), והתכשיטים (שם ה), והציד (שם ו-ז) והבנין (שם ח), ועבודת האדמה (שם ט-יב). |
|