| לִפְנֵי יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ תֹאכֲלֶנּוּ שָׁנָה בְשָׁנָה בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר יְקֹוָק אַתָּה וּבֵיתֶךָ: |
| | מי מצווה לאכול בכור זה? |
| | | רש"י |
| | | | לפני ה' אלהיך תאכלנו. לכהן הוא אומר שכבר מצינו שהוא ממתנות כהונה אחד תם ואחד בעל מום שנאמר (במדבר יח) ובשרם יהיה לך וגו': |
| | | אבן עזרה |
| | | | תאכלנו. מי שהוא ראוי לאכלו כאשר פירשתי |
| | | רבינו בחיי |
| | | | (בשעריך) תאכלנו. מי שראוי לאכלו. |
| | מה אני לומדים מהתיבות "שנה בשנה"? |
| | | רש"י |
| | | | שנה בשנה. מכאן שאין משהין אותו יותר על שנתו יכול יהא פסול משעברה שנתו כבר הוקש למעשר שנאמר (לעיל יד) ואכלת לפני ה' אלהיך מעשר דגנך תירושך ויצהרך ובכורות בקרך וצאנך מה מעשר שני אינו נפסל משנה לחברתה אף בכור אינו נפסל אלא שמצוה תוך שנתו: שנה בשנה. אם שחטו בסוף שנתו אוכלו אותו היום ויום אחד משנה אחרת למד שנאכל לשני ימים ולילה אחד (ספרי): |
| | | רבינו בחיי |
| | | | שנה בשנה, לא שיהיה אסור לאכלו אחר שנתו, שהרי הוקש למעשר שני שנאמר (דברים יד) ואכלת לפני ה' אלהיך מעשר דגנך וגו' ובכורות בקרך, והוא אינו נפסל משנה לחברתה, אלא שמצוה לאכלו תוך שנתו. |
| | פירוש "אתה וביתך" |
| | | אבן עזרה |
| | | | אתה וביתך. בית הכהן: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | אתה וביתך, בית הכהן: |
| | מדוע התורה חזורת על דינים אלו? |
| | | אבן עזרה |
| | | | והזכיר זה פעם שנית לבאר משפט בעל מום: |
|