| לֹא יִקְשֶׁה בְעֵינֶךָ בְּשַׁלֵּחֲךָ אֹתוֹ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ |
| | מהו הקושי שהתורה מניחה, ואוסרת אותו? |
| | | רשב"ם |
| | | | [עיין בפירושו לפסוק זה תחת הכותרת "מהו "כי" כאן? איך פיסקה זו" וכו'] |
| | | ספורנו |
| | | | לא-יקשה בעינך. להעניק עם שלוחו חפשי, כי ראוי הוא לזה ואתה לא תחסר. |
| כִּי מִשְׁנֶה שְׂכַר שָׂכִיר עֲבָדְךָ שֵׁשׁ שָׁנִים |
| | מהו "כי" כאן? איך פיסקה זו מהווה המשך לנאמר בפיסקה הקודמת? |
| | | רשב"ם |
| | | | לא יקשה בעיניך. שתשלחנו חפשי מעמך במה שאתה נותן לו משנה וכפילות שכר שכיר בעבודת שש שנים שעבד אותך שאתה מעניק לו מצאנך ומגרנך ומיקבך מלבד שכירות של קנין שש שנים שקנית אותו שהרי יברכך ה' בכל אשר תעשה והרי פירוש פסוק זה דוגמת ולא ירע לבבך בתתך לו וכן תרע עינה באיש חיקה ובבנה ובבת הכתת לא' מהם כי רוע העין וקשיות הלב מדבר על נתינת ממון לאחרים. וכאשר הורגלו לפרש שלא יקשה בעיניך על מה שאתה משלחו חפשי לסוף שש שהרי הרבה עבדך שש שנים כלומר יותר משאר שבירים. שטות הוא בידם. וכי למה יקשה בעיניו בשילוח חפשי והלא לא קנאו מתחלה אלא לפי עבודת שש שנים שהכל יודעים שבשביעית יצא ועוד לא היה לו לומר משנה שכר שכיר אלא משנה שכיר. ויש מפרש משנה שכיר שש שנים לפי שסתם שכיר שלש שנים כדכתיב בשלש שנים כשני שכיר ונקלה כבוד מואב. וגם זה הבל. כי במקום אחר כתיב בעוד שנה בשני שכיר. ופי' כשני שכיר. שלש שנים מצומצמות כשני שכיר שהיא שנה מצומצמת: |
| | מה חז"ל מלמדים אותנו מהכפילות שבפיסקה? |
| | | רש"י |
| | | | כי משנה שכר שכיר. מכאן אמרו עבד עברי עובד בין ביום ובין בלילה וזהו כפלים שבעבודת שכירי יום ומהו עבודתו בלילה רבו מוסר לו שפחה כנענית והולדות לאדון: |
| | | אור החיים |
| | | | (...) ורבותינו ז"ל אמרו (קידושין ט"ו.) וז"ל מכאן אמרו שכיר עובד ביום, עבד ביום ובלילה ע"כ, וזו הלכה ורמוזה במקרא: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | ודרשו רז"ל מכאן שעבד עברי עובד לרבו ביום ובלילה, שרבו מוסר לו שפחה כנענית לולדות, וזהו משנה שכר שכיר, שהרי אין עבודתו של שכיר אלא ביום: |
| | מהו "משנה" כאן? מדוע תקופה של שש שנים מכונה "משנה שכר שכיר"? |
| | | רשב"ם |
| | | | [עיין בפירושו לפסוק זה תחת הכותרת "מהו "כי" כאן? איך פיסקה זו" וכו'] |
| | | אבן עזרה |
| | | | לא יקשה בעיניך. מצאנו כתוב שלש שנים כימי שכיר וזו ראיה כי אין רשות לאדם שישכיר עצמו יותר משלש שנים ג"כ לשוכר אותו הנותן שכרו. וזה טעם משנה. כמו כפל וכן והיה משנה הוא משנה למלך שם משנה למלך תאר השם גם הוא מגזרת שנים כאשר פירשתי |
| | | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | | | כי משנה שכר שכיר. (שכיר שכר הוא) הוא שלש שנים כימי שכיר ונקלה כבוד מואב וא"כ זה שעובד שש שנים הוי פי שנים דשכיר ולכך הרגילו לשכיר שלש שנים שאלו היו שוכרין לשנה או לשנתים פעמים דאיכא עבור ופעמים דליכא ונמצא הא' מפסיד אבל שלש שנים לא מצי למהוי בלא עבור ואין מפסיד לא זה ולא זה: |
| | | אור החיים |
| | | | כי משנה שכר שכיר. ולפי זה הדין יתן שאם חלה ג' שנים אינו צריך להשלים כי יש בזה תשלום ממון שנתן בו, |
| | | רבינו בחיי |
| | | | כי משנה שכר שכיר עבדך שש שנים. זמן השכירות שאין מנהג בבני אדם להשכיר עצמן לזמן גדול ממנו הוא שלש שנים, וכענין שכתוב (ישעיה טז) שלש שנים כשני שכיר. |
| | האם העבד יוצא בתחילת השנה השביעית או בסופה? |
| | | אבן עזרה |
| | | | והנה זה הכתוב יפרש כי ובשביעית יצא לחפשי חנם בתחלת השנה גם יש ראיה משנת השמטה גם מיום השבת: |
| וּבֵרַכְךָ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה: |
| | מה הקשר בין פיסקה זו לבין עניינו של הפסוק? |
| | | ספורנו |
| | | | לא-יקשה בעינך. להעניק עם שלוחו חפשי, כי ראוי הוא לזה ואתה לא תחסר. וברכך ה' אלהיך. ומשלו תתן. |
| | מהו הבנין הדקדוקי של "וברכך"? |
| | | אבן עזרה |
| | | | וברכך. פועל עתיד ולא עבר כי אין הפרש ביניהם רק מטעם המקום: |
|