
 | זוּלָתִי כָּלֵב בֶּן יְפֻנֶּה |
|  | הערה דקדוקית לתיבת "זולתי" |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | זולתי. היו"ד נוסף כי נמצא בלא י': |
|  | מדוע עניינו של כלב הוזכר לפני יהושע? |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | והזכיר כלב תחלה כי הש"י יזכירנו כן לעולם ואחריו יהושע: |
 | הוּא יִרְאֶנָּה וְלוֹ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר דָּרַךְ בָּהּ וּלְבָנָיו יַעַן אֲשֶׁר מִלֵּא אַחֲרֵי יְקֹוָק: |
|  | מדוע ה' מבטיח לכלב הבטחה כפולה? |
| |  | אור החיים |
| | |  | הוא יראנה ולו אתן וגו'. צריך לדעת למה הוצרך לומר יראנה כיון שמבטיח לתתה לו בכלל מאתים מנה, ונראה שנתכוון ה' לומר שב' זכיות היו ביד כלב בענין זה ובשבילם זכה לב' דברים, א' שפנה עצמו מעצת המרגלים ולא אמר רע, ב' שאדרבא היה סותר דברי המרגלים למלאות אחרי ה' דכתיב (במדבר י"ג ל') ויהס כלב וגו', וייעד לו ה' ב' דברים טובים, כנגד מה שפינה עצמו מעצת המרגלים עלה בידו זכות שלא ימות בגזירתם, והוא מה שסמך לומר בן יפונה הוא יראנה פי' בשביל שפינה עצמו מעצת המרגלים יצא מכלל גזירת אם יראה איש וגו' וכל מנאצי לא יראוה (שם י"ד כ"ג), וכנגד שמילא אחרי ה' נתן לו את הארץ, והוא אומרו ולו אתן את הארץ וגו' יען אשר מלא אחרי ה': |
|  | לאיזה מקום הכוונה במילים "אשר דרך בה" |
| |  | רש"י |
| | |  | אשר דרך בה. חברון כמו שנאמר (במדבר יג) ויבא עד חברון: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | ולו אתן את הארץ אשר דרך בה. היא חברון: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | הארץ אשר דרך בה. היא חברון שנאמר (שם) ויבא עד חברון. |
|