
 | וַיַּרְא אֶת הַקֵּינִי וַיִּשָּׂא מְשָׁלוֹ וַיֹּאמַר |
|  | מדוע הוזכר הקיני? מדוע מיד לאחר עמלק? |
| |  | רש"י |
| | |  | וירא את הקיני. לפי שהיה קיני תקוע אצל עמלק כענין שנאמר (שמואל א טו) ויאמר שאול אל הקיני וגו' הזכירו אחר עמלק |
|  | מיהו הקיני? מה בלעם רואה? האם זוהי ראייה אנושית או נבואית? |
| |  | רש"י |
| | |  | נסתכל בגדולתם בשל בני יתרו שנא' בהם (דה"א ב) תרעתים שמעתים שוכתים: |
| |  | רמב"ן |
| | |  | וטעם וירא את הקיני. גם כן שראה את ארצם, כי עם עמלק היה יושב (ש"א טו ו). |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | וירא את הקיני. משפחת יתרו וכתוב המה הקינים וחבר הקיני והמשל ושים בסלע קנך. והטעם כפול כי אילו היה מושבך גבוה כקן העוף לא יצילך: |
| |  | אור החיים |
| | |  | וירא את הקיני וגו'. זה יתרו, |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | וירא את הקיני. משפחת יתרו, כמו שכתוב (דברי הימים א ב) המה הקינים, וכתיב (שופטים ד) וחבר הקיני. |
|  | מדוע הוזכרה ראייה אצל עמלק ואצל הקיני? מה הקשר ביניהם? |
| |  | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק כ'] וירא את עמלק. וכתיב וירא את הקיני וגו'. שתי אומות הללו נקט ביחד לפי שעמלק הי' ראשית לשנאה וקיני ראשית לאהבה שעל ידו הועמדו שרי אלפים ושרי מאות ולשניהם מפרש תגמולם עמלק עדי אובד וקני איתן מושבך ושים בסלע קנך ושים שם דבר כלומר ושימת מושבך וקן שלך יהיה בסלע: |
 | אֵיתָן מוֹשָׁבֶךָ וְשִׂים בַּסֶּלַע קִנֶּךָ: |
|  | פירוש וביאור. מה בלעם אומר כאן? מהו סגנון דיבורו? |
| |  | רש"י |
| | |  | איתן מושבך. תמה אני מהיכן זכית לכך הלא אתה עמי היית בעצת (שמות א) הבה נתחכמה לו ועתה נתישבת באיתן ומעוז של ישראל: |
| |  | רמב"ן |
| | |  | וישא משלו ויאמר להם בדרך עצה, איתן מושבך ושים בסלע קנך, כלומר שים מושבך במקום איתן ובסלע קנך שתסור ותרד מתוך עמלק פן תספה עמו, ותשים בסלע איתן מושבך עם ישראל כמו שאמר (שופטים א טז) ובני קיני חותן משה עלו מעיר התמרים את בני יהודה וגו'. ואמר כי אם יהיה לבער קין, כלומר ואל תפחד בבואך בישראל, כי אם תהיה לבער עמהם כי כאשר יגלו את ישראל יבערו את הארץ מיושב: |
| |  | רשב"ם |
| | |  | איתן מושבך. כסבור אתה שאיתן יהא מושבך ושיהא בסלע קנך קיים. לא יהיה כמו שאתה סובר אלא אשר כן יהיה לבער קין עד מקום רחוק: |
| |  | אור החיים |
| | |  | וירא את הקיני וגו'. זה יתרו, וכוונת המאמר היא על דרך אומרם ז"ל (ב"ב טו.) איתן זה אברהם, ואברהם היה גר צדק ראשון ועל שמו נקראים כל הגרים אברהם, ואמרו ז"ל (שמו"ר פכ"ז) שיתרו נתגייר, לזה אמר איתן מושבך פירוש מושבך הוא כנגד אברהם שנקרא איתן, ואומרו ושים בסלע וגו' פירוש ועוד לך ששמת קנך בסלע פירוש קנך הוא בתו שנתן למשה, ויחס משה לסלע לפי שהיה תקיף בתורה ועז מלך, גם סלע ירמוז לתורה כאמור בספר הזוהר (תיקונים כא) ונקרא משה על שמה: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | ושים בסלע קנך, על שם ששמו קיני הוזכר במשלו קן, כלומר אילו היית משים מושבך החזק גבוה כקן העוף משם תרד: |
| |  | ספורנו |
| | |  | איתן מושבך. אתה התיישבת עם ישראל בארץ "איתן", במדבר בארץ לא זרועה. ושים בסלע קנך. ובשביל זה בעת שיהיו גבוהים וחזקים יהי "קנך" עמהם. כאמרם ז"ל: "מי גר" איתך בעניותך "עליך יפל" בעשירותך. |
|