
 | וַיַּרְא אֶת עֲמָלֵק וַיִּשָּׂא מְשָׁלוֹ וַיֹּאמַר |
|  | פירוש. מה בלעם רואה? האם זוהי ראייה אנושית או נבואית? |
| |  | רש"י |
| | |  | וירא את עמלק. נסתכל בפורענותו של עמלק: |
| |  | רמב"ן |
| | |  | וירא את עמלק. נסתכל בפורענותו של עמלק ואמר ראשית גוים עמלק, הוא קדם את כלם להלחם בישראל, וכך תרגם אונקלוס, ואחריתו ליאבד בידם, תמחה את זכר עמלק (דברים כה יט), לשון רש"י. ויתכן כי "וירא" כפשוטו, שהיה בראש הפעור הנשקף על פני הישימון והביט כנגד ארץ עמלק היושב בהר ההוא. |
| |  | רשב"ם |
| | |  | וירא את עמלק. ממקום שהיה שם משם ראה אותם: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | וירא את עמלק. בדרך נבואה והמשל |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | וירא את עמלק. ברוח נבואה. |
|  | מדוע עמלק הוזכרה ראשונה בין כל האומות שיוזכרו? |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | ופתח תחלה בעמלק שהוא מזרע עשו ומזרעו באה לו המלחמה בראשונה ובאחרונה, היום היא מלכות רומי, ולכך חתם בנבואתו באבדן כתים שהיא מלכות רומי מזרע עשו שנאמר עליו ואחריתו עדי אובד, עד שיבא מי שעתיד להעבירו מן העולם שנאמר מחה אמחה: |
|  | מדוע הוזכרה ראייה רק אצל עמלק ואצל הקיני? מה הקשר ביניהם? |
| |  | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | |  | וירא את עמלק. וכתיב וירא את הקיני וגו'. שתי אומות הללו נקט ביחד לפי שעמלק הי' ראשית לשנאה וקיני ראשית לאהבה שעל ידו הועמדו שרי אלפים ושרי מאות ולשניהם מפרש תגמולם עמלק עדי אובד וקני איתן מושבך ושים בסלע קנך ושים שם דבר כלומר ושימת מושבך וקן שלך יהיה בסלע: |
 | רֵאשִׁית גּוֹיִם עֲמָלֵק וְאַחֲרִיתוֹ עֲדֵי אֹבֵד: |
|  | פירוש. במה עמלק היא ראשית ואחרית? |
| |  | רש"י |
| | |  | ראשית גוים עמלק. הוא קדם את כולם להלחם בישראל וכך תרגם אונקלוס. ואחריתו להאבד בידם שנאמר (דברים כה) תמחה את זכר עמלק: |
| |  | רמב"ן |
| | |  | וירא את עמלק. נסתכל בפורענותו של עמלק ואמר ראשית גוים עמלק, הוא קדם את כלם להלחם בישראל, וכך תרגם אונקלוס, ואחריתו ליאבד בידם, תמחה את זכר עמלק (דברים כה יט), לשון רש"י. ויתכן כי "וירא" כפשוטו, שהיה בראש הפעור הנשקף על פני הישימון והביט כנגד ארץ עמלק היושב בהר ההוא. ואמר כי הוא עתה ראשית גוים, כי בראש העמים יחשב, כי גבורים היו ואנשי חיל למלחמה ולולי כן לא עלה בלבו לבא להלחם בישראל ולא הוצרך משה לבחור אנשים ולתפלה ולנשיאות כפיו לחולשתו, ובנה מזבח וקרא שמו ה' נסי (שמות יז טו) כי חשבה לנס גדול. ולכך אמר זה, כי הוא ראשית העמים ואחריתו יאבד יותר מכולם, כמו שאמר (שם פסוק יד) כי מחה אמחה את זכר עמלק מתחת השמים. וכן ראשית שמנים (עמוס ו ו), המשובח שבהם שהוא נמנה ראשונה, וכן ראשית החרם (ש"א טו כא), לראש ולקצין (שופטים יא יא), בשמים ראש (שמות ל כג): |
| |  | רשב"ם |
| | |  | ראשית גוים. כתרגומו: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | וירא את עמלק. בדרך נבואה והמשל ראשית גוים ופירושו כי הוא הגוי הנלחם עם ישראל בראשונה ואחריתו עד שיהיה אובד וכן היה בימי שאול שהמית מאיש ועד אשה מעולל ועד יונק וזקן ורבים פירשו ראשית גוים כי הם יחשבו בראש הגוים ולא היה כן: |
| |  | אור החיים |
| | |  | ראשית וגו' ואחריתו וגו'. פירוש ראשית גוים שנצטוו ישראל לאבד לא נצטוו תחלה אלא על עמלק שכן כתיב (שמות י"ז) כתוב זאת זכרון וגו' מחה אמחה את זכר עמלק, וזה היה סמוך ליציאתם ממצרים, והיו לוחמים והולכים בו, שאול עשה בו מה שעשה, בימי מרדכי עשו בו ישראל מה שעשו, ואמר ואחריתו וגו' פירוש לא יעמוד על פרק סוף הכליון אלא עדי אובד פירוש עד שהמלך המשיח יאבד האומות אז תהיה אחריתו של עמלק להכרית. או ירצה על זה הדרך ראשית גוים פירוש ראשית לשון מעלה וחשיבות הוא עמלק לכל הגוים ויהיה עומד במעלה זו עד שיגיע לפרק כליונו, והוא אומרו ואחריתו פירוש גם כי יהיה ראשית גוים עדי אובד, ויש שבח לישראל שיגיע בידם בפרק גדולתו, וכן אמר וצים מיד כתים וגו' וגם הוא עדי אובד יהיה לישראל למנה: |
|  | איך יאבד עמלק? |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | [מובא בפירושו לדברים פרק כ"ה פסוק י"ט] מתחת השמים. כלומר הקב"ה ימחה כחו בשמים. וכן התנבא עליו בלעם (במדבר כד) ואחריתו עדי אובד, עד שיבא האובד זה הקב"ה שכתוב (שמות יז) כי מחה אמחה, בתחלה אמחה למעלה ולבסוף תמחה למטה. |
|  | אם כל האומות יעברו מן הארץ, מה מיוחד ב- "עדי אבד" של עמלק? |
| |  | ספורנו |
| | |  | עדי אבד. אף על פי שמלכות כל האומות תכלה לעתיד, כאמרו "ושאר חיותא העדיו שלטנהון" (דניאל ז, יב), מכל מקום לא תכלינה האומות לגמרי, חוץ מאלה שתי האומות, והם עמלק שהתחיל להלחם בישראל, וכתים שהשלימו חרבנם של ישראל, כאמרו "וגם הוא עדי אבד" (פסוק כד). |
|