| וַיִּשְׁלַח אֹתָם מֹשֶׁה מִמִּדְבַּר פָּארָן עַל פִּי יְקֹוָק |
| | מה היה כאן "על פי ה'"? מדוע נשלחו האנשים האלו מכאן, ולא ממקום קרוב יותר? |
| | | רש"י |
| | | | על פי ה'. ברשותו שלא עכב על ידו: |
| | | כלי יקר |
| | | | על פי ה'. לא היה השליחות על פי ה' שהרי אמר לו שלח לך לדעתך כו'. אלא ר"ל שהשליחות ממדבר פארן היה על פי ה' מסע הראשון מחצירות, כי לפי דברי השי"ת לא היה מסכים לשלוח כלל אך לרוב הפצרתם לא מיחה בהם, ומ"מ היה לו לאחר זמן השליחות שהרי ממדבר פארן כמה מסעות עד סמוך לארץ והיה לו לשלוח מחניה אחרת הסמוכה לא"י יותר ממדבר פארן, אלא לפי שחנייה זו של מדבר פארן היתה מיד בבואם מחצירות שקרה שם מעשה של מרים וחשב ה' כי קרוב הוא המעשה ההוא אולי יקחו הרשעים מוסר, ואולי ברוב הימים ישכחו מה שקרה למרים ומ"ש על פי ה' מוסב על ממדבר פארן ולא על עצם השליחות. וי"א שהיה ממדבר פארן דווקא כי ממקום זה שיערה חכמתו ית' שילכו וישובו תוך מ' יום כדי שיהיו כל מתי מדבר בני ס' שנה ויבואו בכלח אלי קבר (איוב ה כו) כל מי שהיה בן ך' ומעלה אשר עליהם היתה הגזירה. |
| | מדוע לא הגינה שליחות מצווה זו על המרגלים מפני החטא? |
| | | אור החיים |
| | | | [עיין בפירושו לפסוק כ"ו תחת הכותרת "דיון ארוך בדברי" וכו'] |
| כֻּלָּם אֲנָשִׁים רָאשֵׁי בְנֵי יִשְׂרָאֵל הֵמָּה: |
| | מהו "אנשים" כאן? מהו טיבם כאן ובהמשך? (ועיין בפסוק הקודם תחת הכותרת "מה טיבם") |
| | | רש"י |
| | | | כלם אנשים. כל אנשים שבמקרא לשון חשיבות ואותה שעה כשרים היו: |
| | | ספורנו |
| | | | כלם אנשים. אנשי חיל, כענין "הלא איש אתה" (שמואל א כו, טו), וכן "וחזקת והיית לאיש" (מלכים א ב, ב). |
|