| וַעֲשֵׂה לָהֶם מִכְנְסֵי בָד לְכַסּוֹת בְּשַׂר עֶרְוָה |
| | פירוש. איך נראים מכנסיים אלו? למי הם מיועדים? |
| | | רש"י |
| | | | ועשה להם. לאהרן ולבניו: מכנסי בד. הרי ח' בגדים לכהן גדול וארבעה לכהן הדיוט: |
| | | אבן עזרה |
| | | | ומכנסי הבד. יהיו קצרים שלא יכשל בהם: |
| | למה רומזים המכנסיים? |
| | | כלי יקר |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק ל"ט] ועשה להם מכנסי בד לכפר על ג"ע דבר שבצנעא נוהג כשמתיחדים בד בבד, כי בד יש במשמעותו גם לשון בדידות, |
| | מדוע ציווי המכנסיים לא בא ביחד עם ציוויים של שאר הבגדים? |
| | | אור החיים |
| | | | ועשה להם מכנסי בד. קשה למה איחר מצות המכנסים, ויש לומר לצד שאמר והלבשת אותם את אהרן לזה איחר המכנסים לומר שאינו חוזר עליו מצות והלבשת וגו'. ואין לומר שיכוין לומר שתהיה לבישתם באחרונה שהרי אמר הכתוב במקום אחר (ויקרא טז ד) ומכנסי בד יהיו על בשרו ודרשו ביומא (כ"ג:) שלא יהיה דבר קודם למכנסים אלא ודאי לטעם שכתבנו. |
| | | אור החיים |
| | | | עוד נראה שנתכוון לכותבו באחרונה ולהסמיך לו מצות והיו על אהרן וגו' ולא ישאו עון ומתו, ואם היה כוללו עם שאר בגדים ואומר והיו על אהרן וגו' תבא הסברא לומר כי לא באה האזהרה אלא על שאר בגדים אבל המכנסים אינם באים אלא כדי שלא תגלה ערוה ואין בהם צורך קדושת עבודה, לזה אמרם לבסוף וסמך להם האזהרה והעונש לומר כי מעכב הוא לקדושת הכהונה כשאר בגדים: |
| | | רמב"ן |
| | | | [מובא בפירושו לפרק כ"ט פסוק ט'] והטעם שהפריש המכנסים משאר הבגדים, כי כל הבגדים היה משה מלביש אותם כמו שצוה (בפסוק הקודם) והלבשתם, אבל המכנסים שהם לכסות בשר הערוה (שם כח מב) היו הם לובשים אותם בהצנע, ולכן לא הזכיר עתה בכלל ולקחת את הבגדים והלבשת, ולפיכך הפרישם במצוה ובענש, כמו שהזכרתי למעלה (שם לה): |
| מִמָּתְנַיִם וְעַד יְרֵכַיִם יִהְיוּ: |
| | מהו סדר הלבישה? |
| | | בעל טורים |
| | | | ממתנים ועד ירכים יהיו. וסמיך ליה והיו על אהרן. לומר לך שמכנסים קודמין לכל: |
|