| וַיֵּשְׁתְּ מִן הַיַּיִן וַיִּשְׁכָּר וַיִּתְגַּל בְּתוֹךְ אָהֳלֹה: |
| | מהו הבנין הדקדוקי של "ויתגל" |
| | | רש"י |
| | | | ויתגל. לשון ויתפעל: |
| | | אבן עזרה |
| | | | ויתגל. מלשון גילוי מבנין התפעל וכן ואל יתעל: |
| | מדוע כתוב "אהלה" ולא "אהלו"? |
| | | רש"י |
| | | | אהלה. אהלה כתיב רמז לי' שבטים שנקראו על שם שומרון שנקראת אהלה שגלו על עסקי היין שנאמר (עמוס ו) השותים במזרקי יין: |
| | | אבן עזרה |
| | | | וה"א אהלה. מקום וי"ו וכן את קול העם ברעה. כי פרעה אהרן: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | ויתגל בתוך אהלה. אהלה כתיב, בתוך אהלה של אשתו, מלמד שתענוג רוב היין מביא לידי רבוי תשמיש. ובמדרש בתוך אהלה רמז לשומרון שנקרא אהלה שלא גלו אלא על עסקי יין, שנאמר (ישעיה כח) וגם אלה ביין שגו ובשכר תעו, וע"ז הזכיר לשון ויתגל: |
| | | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | | | [מובא בפירושו לפרק י"ב פסוק ח'] ויט אהלה. פירש רש"י אהלה כתיב מלמד שבתחלה נטה אהל אשתו. וא"ת ויתגל בתוך אהלה דנח מאי דרשית ביה. וי"ל דעשרת השבטים גלו ע"י יין דכתיב השותים במזרקי יין והם היו בשומרון שנקראת אהלה דכתיב ביחזקאל ויקרא לשומרון אהלה ולירושלים אהליבה: |
| | מהי התוצאה של התנהגותו של נח? |
| | | ספורנו |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק כ'] ורז"ל אמרו (בר"ר לו ד) ויתגל בתוך אהלה שגרם לבניו גלות בעון השותים במזרקי יין ואולי שזהו כוונת המדרש שמסיק בילקוט (ט כ) שנזדווג לנח השטן כשנטע הכרם ושחט לפניו מתחלה טלה ואח"כ ארי ואח"כ חזיר כו'. יש בנסתרות רמז לשלשה גליות הידועים גלות מצרים שהיו עובדים לטלה. וגלות בבל על נבוכדנצר שנקרא אריה. שנאמר (ירמיה ד ז) עלה אריה מסבכו. וגלות שלישי ע"י האומה שנאמר בה יכרסמנה חזיר מיער. (תהלים פ יד) ומלת ענב"ם שותפו של סמא"ל באותיות שניות באלפ"א ביתא רמז נכון שנזדווג לו השטן ע"י נטיעת הענבים. |
|