| מֵאֵל אָבִיךָ וְיַעְזְרֶךָּ |
| | פירוש התיבות והברכה. מדוע יעקב תולה כאן את ברכתו בא-ל אביו? |
| | | רש"י |
| | | | מאל אביך. היתה לך זאת והוא יעזרך: |
| | | רשב"ם |
| | | | מאל אביך. בא לך כל זה. והוא יעזרך: |
| | | אבן עזרה |
| | | | מאל אביך. על דעתי שהוא דבק עם הפסוק שהוא למעלה. והטעם זה הכח שהיה בידך מאל אביך היה. והוא יעזרך. ומ"ם מאל משרת עצמו ואחר עמו. כמו באל שדי ושמי ה'. והנה הטעם כפול ומאת שדי והוא יברך אותך. והגאון פירש אשאל מאל אביך. ויתכן היות ברכת שמים דבק עם מאל אביך. והטעם יתברר במלת תהיין. |
| | | אור החיים |
| | | | מאל אביך וגו'. פירוש כי מאלהי אביו הוא שהשיג המושג אליו, ורמז כי בזכות אביו היה הדבר. והתפלל שכמו כן תמיד יהיה בעזרו, והוא אומרו ויעזרך. ובדרך רמז ירמוז הכתוב על דרך אומרם ז"ל (ברכות י.) התולה בזכות אחרים תולין לו בזכות עצמו, והוא אומרו מאל אביך תלית ההטבה המושגת לך שהיא מזכות אביך בזה ויעזרך פירוש יתכנה העזר לך בזכותך: עוד ירמוז על דרך אומרם ז"ל (ב"ב נח.) אין עושין נס אלא למי שעתיד לעמוד בצדקו, והוא אומרו מאל אביך היה לך דבר זה ומעתה ויעזרך לבל תכשל בדבר כיעור להעמיד ניסו במקום נאמן: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | מאל אביך. ע"ד הפשט ממנו יבא הרצון שיעזרך ומשדי המשדד מערכת הכוכבים תבא לך הברכה ברכות שמים וברכות תהום שתהיה מבורך בשמים ובארץ, וכן ברכת שדים ורחם כלומר שיגיעו לך ברכות שברכוך אביך ואמך כתרגום. ודעת אונקלוס בשדים שירמוז לאב על שם שהזכר פועל יורה כחץ מתרגום שדי בימא: וע"ד הקבלה מאל אביך אביך הוא אביר יעקב יבא לך העזר אחר קבלתו השפע מן השמים שהזכיר והוא השמים המקבל מעל, ועם שדי תהיה ברכתך והיא התהום שהיא רובצת תחת והם הם שדים ורחם כתרגומו ברכתא דאבוך ודאמך כענין (שמות כ) כבד את אביך ואת אמך ע"ד הסוד כי האב והאם כנגדם: |
| | | ספורנו |
| | | | מאל אביך. וגם כן היה לך זה מאת האל יתברך, באשר הוא "אל אביך", שאמר לי שהמעלה תהיה לזרעי אחר השפלות האחרון, כאמרו "והיה זרעך כעפר הארץ ופרצת" (לעיל כח, יד). ויעזרך. שלא תפל עוד. |
| | יעקב פונה לחלק מבניו, כמו כאן, בלשון נוכח. מהו ייחודם העתידי של אחים אלו? |
| | | בעלי טורים |
| | | | [מובא בפירושו לבמדבר פרק ב' פסוק ב'] איש על דגלו באותות. שיעקב רמז להם מי יהיה ראש דגל, שכל מי שדבר עמו לנוכח היה ראש דגל, כמו ראובן בכורי אתה (בראשית מט, ג). יהודה אתה יודוך אחיך (שם שם, ח). יוסף, מאל אביך ויעזרך (שם שם, כה). דן, לישועתך קויתי ה' (שם שם, יח): |
| וְאֵת שַׁדַּי וִיבָרְכֶךָּ |
| | פירוש |
| | | רש"י |
| | | | ואת שדי. ועם הקב"ה היה לבך כשלא שמעת לדברי אדונתך והוא יברכך: |
| | | אור החיים |
| | | | ואומרו ואת שדי פירוש גם שם שדי שהוא השם שבסעד בחינת נפש יוסף כידוע למביני סודי התורה גם זה היה בעזרו להצילו מבת אל נכר וברכו בו: |
| | | ספורנו |
| | | | ואל שדי. ומאת אל שדי, שאמר לי "אני אל שדי, פרה ורבה, גוי וקהל גוים יהיה ממך" (לעיל לה, יא), מאתו היתה לך זאת המעלה. ויברכך. הוא, בלתי אמצעי, לא כברכתו למנשה ולאפרים שהיתה על ידי "המלאך הגאל" (לעיל מח, טז), ולא כברכת יצחק לעשו, וברכת משה לבאי הארץ, שהיתה מפי אדם, אבל הוא יהיה המברך, כמו שאמר יצחק ליעקב "ואל שדי יברך אתך" (לעיל כח, ג). וכן משה לישראל קדם חטאם במרגלים, כאמרו "ויברך אתכם כאשר דבר לכם" (דברים א, יא). |
| | מה בין שתי פיסקאות אלו? |
| | | אור החיים |
| | | | עוד ירצה באומרו ויעזרך ויברכך על זה הדרך שהגם שאל עזרו ושדי שגבו להנצל מן החטא אף על פי כן מחזיקים לו טובה על הדבר והם בעזרו ומברכין אותו כאלו ממנו היה הדבר. ולך נא ראה מה שפירשתי (תהלים לז) בפסוק ה' לא יעזבנו בידו ולא ירשיענו בהשפטו: |
| בִּרְכֹת שָׁמַיִם מֵעָל בִּרְכֹת תְּהוֹם רֹבֶצֶת תָּחַת |
| | פירוש |
| | | רשב"ם |
| | | | ברכות תהום. שהתהום עולה ומשקה את הארץ: |
| | | אבן עזרה |
| | | | ברכות תהום. כאשר אמר משה וממגד ארץ. גם תהום לשון נקבה. וכן תהום רוממתהו. וכן טעמו שירדו גשמים ממעל בארצו וירבו המעיינות והנחלים מהתהום שהיא רובצת מתחת לארץ: |
| | | ספורנו |
| | | | ברכת שמים מעל. באפן שמספר ימיך ימלא (על פי שמות כג, כו). ברכת תהום רבצת תחת. והם ברכות במזונות ובממון |
| | ביאור לסדר בו הוזכרו שמים וארץ |
| | | רבינו בחיי |
| | | | [מובא בפירושו לבראשית פרק ז' פסוק י"א] נבקעו כל מעינות תהום רבה וארבות השמים נפתחו. היה ראוי שיאמר ביום הזה נפתחו ארבות השמים ונבקעו כל מעינות תהום, כי היה לו להקדים מים עליוני למים התחתונים. ויתכן לומר כי לפי שהענין קללה ופורענות לא רצה להקדימן. ומצינו שהקדימן הכתוב בברכה הוא שאמר (בראשית מט) ברכות שמים מעל ברכות תהום רובצת תחת. וכן הזכיר משה ע"ה (דברים לג) ממגד שמים מטל ומתהום רובצת תחת. ומן הענין הזה היה שלא הזכיר הכתוב ויביא אלהים מבול על הארץ ארבעים יום וארבעים לילה, כי לא רצה להזכיר הש"י בפורענות, והדבר ידוע כי הוא המביא, שכבר אמר לו ואני הנני מביא, אבל התורה אשר כל דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום כה משפטה שתכנה הש"י בענין הפורענות ולא תזכירנו. וכן מה שאמר וימח את כל היקום, ולא אמר וימח אלהים את כל היקום. אבל בהצלה ורחמים הזכיר את הש"י, הוא שכתוב ויסגר ה' בעדו, וכתיב ויעבר אלהים רוח על הארץ. וכן מצינו כשהעניש לאדם וחוה אמר הכתוב סתם (בראשית ג) אל האשה אמר, ולאדם אמר, ולא הזכיר את ה' יתברך בקללתם. אבל במדת רחמנות כאשר רחם עליהם והלבישם הזכיר בהם את השם יתברך, הוא שכתוב (שם) ויעש ה' אלהים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם: ואם תסתכל בכתובים תמצא שאינו מביא את הפורענות אלא בקושי ולהכרח גדול, שהרי מתחלה אמר ויהי הגשם על הארץ, ואחר כן אמר ויהי המבול, וזה להורות שירדו מתחלה בנחת שאם יחזרו בתשובה יבטל גזרתו וישנה המים לטוב, וגשמי ברכה יהיו ואם אין יהיה מבול. ומן הטעם הזה נאבדו במבול כל שאר בעלי חיים תחלה ובני אדם באחרונה, שנאמר וכל האדם, כי כשם שהיה אדם אחרון בבריאתו של עולם כך היה אחרון בחרבנו: |
| בִּרְכֹת שָׁדַיִם וָרָחַם: |
| | פירוש הברכה |
| | | רש"י |
| | | | ברכת שדים ורחם. ברכתא דאבא ודאמא. כלומר יתברכו המולידים והיולדות שיהיו הזכרים מזריעין טיפה הראויה להריון והנקבות לא ישכלו את רחם שלהן להפיל עובריהן: שדים. ירה יירה מתרגמינן אישתדאי ישתדי אף שדים כאן על שם שהזרע יורה כחץ: |
| | | בעלי טורים |
| | | | ברכות שדים. הם השמים שיריקו מטר. ורחם היא הארץ שמולדת פירות: |
| | | רשב"ם |
| | | | ברכות שדים. שלא יהא השדים צומקים ולא ימותו הילדים מחוסר חלב: ורחם. ואף בתוך הרחם לא ימותו העוברים ולעניין הקללה כתיב למפרע תן להם רחם משכיל ואפילו כשיגדלו יהיו השדים צומקים. ולא זו אף זו: |
| | | אבן עזרה |
| | | | ברכות שדים ורחם. דמה השדים לשמים והרחם לתהום והטעם שירבו בניו. והפך זה רחם משכיל ושדים צומקים: |
| | | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | | | ברכות שדים. פי' שתהיין כשיזרע יוסף מתברכות בהרבה חלב להניק בניהן ושתהא להם בנים הרבה מרחם שלהם ולא תהיה משכלה ועקרה בהן. מהרב ר' משה ז"ל: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | מאל אביך. ע"ד הפשט ממנו יבא הרצון שיעזרך ומשדי המשדד מערכת הכוכבים תבא לך הברכה ברכות שמים וברכות תהום שתהיה מבורך בשמים ובארץ, וכן ברכת שדים ורחם כלומר שיגיעו לך ברכות שברכוך אביך ואמך כתרגום. ודעת אונקלוס בשדים שירמוז לאב על שם שהזכר פועל יורה כחץ מתרגום שדי בימא: וע"ד הקבלה מאל אביך אביך הוא אביר יעקב יבא לך העזר אחר קבלתו השפע מן השמים שהזכיר והוא השמים המקבל מעל, ועם שדי תהיה ברכתך והיא התהום שהיא רובצת תחת והם הם שדים ורחם כתרגומו ברכתא דאבוך ודאמך כענין (שמות כ) כבד את אביך ואת אמך ע"ד הסוד כי האב והאם כנגדם: |
| | | ספורנו |
| | | | ברכת שדים ורחם. והם ברכות בבנים, על הפך "רחם משכיל ושדים צמקים" (הושע ט, יד). |
|