
 | וְהוּא עָבַר לִפְנֵיהֶם |
|  | מדוע החליט יעקב לעבור לפני כולם? |
| |  | רש"י |
| | |  | עבר לפניהם. אמר אם יבא אותו רשע להלחם ילחם בי תחילה: |
 | וַיִּשְׁתַּחוּ אַרְצָה שֶׁבַע פְּעָמִים עַד גִּשְׁתּוֹ עַד אָחִיו: |
|  | מדוע יעקב משתחווה שבע פעמים? |
| |  | בעלי טורים |
| | |  | וישתחו ארצה שבע פעמים. על שם כי שבע יפול צדיק וקם (משלי כד, טז) ולהעביר ז' תועבות בלבו (שם כו, כה): |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | וישתחו ארצה שבע פעמים. היה אפשר לומר ג' פעמים, כענין שכתוב בדוד עם יהונתן (ש"א כ) ויפול לאפיו ארצה וישתחו שלש פעמים. אבל הזכיר שבע ללמדך (משלי כד) כי שבע יפול צדיק וקם: |
|  | האם יעקב אכן השתחוה שבע פעמים במדוייק? |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | [מובא בפירושו לויקרא פרק כ"ו פסוק כ"ו] ואפו עשר נשים. החשבון הזה נאמר על רבוי בהרבה מקומות בתורה, וכן (איוב יט) זה עשר פעמים תכלימוני, ועל שם שהוא סוף כל החשבון והכל נכלל בו על כן לוקח החשבון הזה להורות על הרבוי. וכן מצינו חשבון שבעה שהוא נאמר גם כן על הרבוי (משלי כד) כי שבע יפול צדיק וקם, וכתיב ביעקב (בראשית לג) וישתחו ארצה שבע פעמים, וכתיב (שמואל א ב) עד עקרה ילדה שבעה, כלומר רבוי בנים. והטעם בשבעה שהוא נאמר על הרבוי, מפני שלא תמצא בכל אותיות א"ב זוג אותיות כסדר שיהו עולין שבעה אלא ג"ד, והפכו ד"ג שהוא מין הרבוי, כענין שכתוב (בראשית מח) וידגו לרוב, ועל כן לוקח חשבון השבעה לרבוי כחשבון העשרה: |
|