| כִּי כָל הָעֹשֶׁר אֲשֶׁר הִצִּיל אֱלֹהִים מֵאָבִינוּ לָנוּ הוּא וּלְבָנֵינוּ |
| | פירוש "כי" כאן |
| | | רש"י |
| | | | כי כל העשר. כי זה משמש בלשון אלא. כלומר משל אבינו אין לנו כלום אלא מה שהציל הקב"ה מאבינו שלנו הוא: |
| | | ספורנו |
| | | | כי כל העשר. כמו "כי צחקת" (לעיל יח, טו), לא נקוה לנחל משל אבינו, אלא "כל העשר אשר הציל אלהים" ממנו הוא לבדו "לנו ולבנינו". |
| | פירוש "הציל". מה רחל ולאה אומרות? |
| | | רש"י |
| | | | הציל. לשון הפריש וכן כל לשון הצלה שבמקרא לשון הפרשה שמפרישו מן הרעה ומן האויב: |
| | | אור החיים |
| | | | אשר הציל וגו' לנו וגו'. פי' ה' הציל ממונינו שהוא חייב לנו מידו, שלשון הצלה יאמר על גזלה מגזלן, והוא אומרו לנו פירוש משלנו שגזל: |
| וְעַתָּה כֹּל אֲשֶׁר אָמַר אֱלֹהִים אֵלֶיךָ עֲשֵׂה: |
| | מה הן מציעות ליעקב לעשות? |
| | | ספורנו |
| | | | ועתה. מאחר שראית שקבל לשון הרע עליך, ויש לחוש שיגזל. כל אשר אמר אלהים. בלבד עשה, נהג ולך, ואל תטל רשות. |
|