| וַיָּבֹא גַּם אֶל רָחֵל |
| | פירוש לתיבת "גם" כאן |
| | | אור החיים |
| | | | ויבא גם אל רחל. טעם אומרו גם ב' פעמים, ואולי שיכוין לרבות שבא בתוספת קביעות אצלה, והוא אומרם ז"ל (ב"ר פ' צ"ח) שהיתה מטתו בקביעות אצל רחל, ולזה אמר ויבא גם אל רחל. ואומ' ויאהב גם את רחל פירוש מלבד תוספת האמור עוד הוסיף לה שאהבה יותר מלאה. ותמצא כי כפי הטבע ההתמדה תמעיט האהבה, וכמו שאמר הכתוב (משלי כה) פן ישבעך ושנאך, וההרחקה תוליד התאוה, והוא סוד (שם) מים גנובים ימתקו, ולזה רמז הכתוב באומרו ויבא גם אל רחל בתוספת קביעות ואף על פי כן גם אהב אותה ולא נתמעטה האהבה מצד זה הגם שהיה מתמיד אצלה ולא אצל לאה. |
| וַיֶּאֱהַב גַּם אֶת רָחֵל מִלֵּאָה |
| | פירוש לתיבת "גם" כאן. איזו תוספת אהבה יש כאן? |
| | | רמב"ן |
| | | | ויאהב גם את רחל. הזכיר הכתוב שגם אהב רחל יותר מלאה, והטעם, בעבור כי הטבע לאהוב יותר האשה אשר ידע האדם בראשונה, כענין שהזכירו חכמים בנשים (סנהדרין כב:) ואינה כורתת ברית אלא למי שעשאה כלי. והנה יעקב אהב רחל מלאה שלא כדרך הארץ, וזה טעם "גם": |
| | | רשב"ם |
| | | | ויאהב גם את רחל. וגם אהבה יותר מלאה כלומר בא אליה וגם אהבה. רוב גם הפוכים כן בתורה. וכן וברכתם גם אותי גם תברכו אותי. וכן גם אותך הרגתי. הנה לחצתי רגליך ונעשית שפי ופסח גם עדיין הייתי הורג אותך: |
| | | אור החיים |
| | | | ויבא גם אל רחל. טעם אומרו גם ב' פעמים, ואולי שיכוין לרבות שבא בתוספת קביעות אצלה, והוא אומרם ז"ל (ב"ר פ' צ"ח) שהיתה מטתו בקביעות אצל רחל, ולזה אמר ויבא גם אל רחל. ואומ' ויאהב גם את רחל פירוש מלבד תוספת האמור עוד הוסיף לה שאהבה יותר מלאה. ותמצא כי כפי הטבע ההתמדה תמעיט האהבה, וכמו שאמר הכתוב (משלי כה) פן ישבעך ושנאך, וההרחקה תוליד התאוה, והוא סוד (שם) מים גנובים ימתקו, ולזה רמז הכתוב באומרו ויבא גם אל רחל בתוספת קביעות ואף על פי כן גם אהב אותה ולא נתמעטה האהבה מצד זה הגם שהיה מתמיד אצלה ולא אצל לאה. |
| | | רבינו בחיי |
| | | | גם את רחל מלאה. הכונה שאהב את לאה אבל רחל יותר. וזה בהפך ממה שהוא טבע העולם לאהוב יותר האשה שידע אדם ראשונה, וכמו שדרשו רז"ל אין אשה כורתת ברית אלא למי שעשאה כלי. ולפי שאהבה זו היתה שלא כדרך כל הארץ הוסיף ואמר גם את רחל. כך פירש הרמב"ן ז"ל: |
| | | ספורנו |
| | | | ויאהב גם את רחל. לא בשביל האישות בלבד אבל "גם" באשר היא "רחל", בשביל מעשיה הנמשכים לצורתה האישית. |
| | | רשב"ם |
| | | | [מובא בפירושו לבמדבר פרק ט"ז פסוק י"ג] גם השתרר. גמים שבתורה הפוכין כי גם תשתרר עלינו גם השתרר. וכן וברכתם גם אותי. גם תברכו אותו. וכן ויאהב גם את רחל. וגם אהב את רחל. גם אותך הרגתי. גם הרגתי אותך: |
| | פירוש "מלאה". איך התורה משווה אותה לאהבה, הרי כתוב שלאה שנואה? |
| | | אור החיים |
| | | | ושיעור תיבת מלאה הוא מלאהוב לאה: |
| | | ספורנו |
| | | | מלאה. אף על פי שהיתה היא הראשונה, שאין המנהג שימצא קורת רוח אלא בה, כמו שהזכירו רבותינו זכרונם לברכה. |
| | | כלי יקר |
| | | | ויאהב גם את רחל מלאה. משמע שהיה אוהב את לאה, זולת שאהב את רחל יותר מלאה, והפסוק אומר וירא ה' כי שנואה לאה. ועוד מהו גם, ונראה לפי שיתרון החכמה בא מן הסכלות כיתרון האור הבא מן החושך, כי אין ניכר איזו מעלה עד אשר רואין ההעדר ורואין זה כנגד זה, אז נראה ביותר יתרון החכמה והאור, כך יעקב היה אוהב את רחל מצד עצמה, ונוסף על אהבה זו עוד הוסיף בה אהבה מצד לאה, כי ראה את זו כנגד זו ונגלה ביותר יתרונה של רחל, ז"ש ויאהב גם את רחל מלת גם בא לרבות תוספת האהבה הנמשכת לרחל מן לאה, ומ"ם של מלאה אינה מ"ם היתרון. וי"א שתוספת אהבה זו נמשך מלאה בעבור שמסרה סימניה ללאה, ודבר זה חשב לה לצדקה על כן הוסיף בה אהבה. |
| וַיַּעֲבֹד עִמּוֹ עוֹד שֶׁבַע שָׁנִים אֲחֵרוֹת: |
| | מה משותף בין שבע השנים הראשונות לבין שבע שנים אלו? |
| | | רש"י |
| | | | עוד שבע שנים אחרות. (ב"ר) אחרות הקישן לראשונות מה ראשונו' באמונה אף האחרונות באמונה ואע"פ שברמאות בא עליו: |
|