| וְעֵינֵי לֵאָה רַכּוֹת |
| | פירוש. מדוע כך קרה לעיניה של לאה? |
| | | רש"י |
| | | | רכות. (ב"ב קכג) שהיתה סבורה לעלות בגורלו של עשו ובכתה שהיו הכל אומרים שני בנים לרבקה ושתי בנות ללבן הגדולה לגדול והקטנה לקטן. |
| | | רשב"ם |
| | | | רכות. נאות וור"ש בלע"ז. וכלה שעיניה נאות אין כל גופה צריך בדיקה. ועינים שחורות אינן רכות כלבנות: |
| | | אבן עזרה |
| | | | רכות. כמשמעו ויש שואלים למה היו כן בעבור שחשבו שמחשבות השם כמחשבותיהם וכל הנבראים ראויות צורתן להיות שוות. ובן אפרים אמר שהוא חסר אלף וטעמו ארוכות והוא היה חסר אלף: |
| | | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | | | ועיני לאה רכות. לשון רך וטוב כלומר שהיתה נראית יפה מתוך שהיו עיניה יפות ונראית רכה וילדה אבל רחל היתה משובחת ביפיה אלא שהיו עיניה כואבות מן הבכי לפי שראתה שתפול לגורלו של עשו לפי שהיתה עקרה ויגרשנה יעקב וישאנה עשו: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | ועיני לאה רכות. כתב החכם ר' אברהם ז"ל ובן אפרים אמר כי מלת רכות חסר אל"ף וטעמו ארוכות והוא היה חסר אל"ף, ע"כ: |
| | מדוע התורה מספרת לנו פרטים אלו? |
| | | אור החיים |
| | | | ועיני לאה רכות וגו'. אין ראוי לספר הכתוב גנאי הצדקת אם הבנים שבטי יה ח"ו אלא נתכוין להודיע שאין מציאות ללבן להחליפם כי משונית היתה לאה מרחל, כי לאה מלבד שלא היתה יפיפיה אלא שעוד לה שעיניה רכות והוא ענף מכיעור הגוף, ורחל לא מלבד שלא היה בה כיעור אלא שהיתה יפת תואר ויפת מראה, ומעתה הרי ננעלו בפני לבן אופן הרמאות ובטלו רמאותיו: |
| וְרָחֵל הָיְתָה יְפַת תֹּאַר וִיפַת מַרְאֶה: |
| | מה בין "תאר" לבין "מראה"? מה בין סוגי היופי שלהם? |
| | | רש"י |
| | | | תאר. הוא צורת הפרצוף לשון (ישעיה מד) יתארהו בשרד קונפא"ס בלע"ז (צירקעל): מראה. הוא זיו קלסתר: |
| | | רשב"ם |
| | | | יפת תואר. כמו במחוגה יתארהו דפוס החוטם והמצח והפה והלחיים: יפת מראה. לבן ואדמדם: |
| | | אבן עזרה |
| | | | יפת תאר. כמו ותאר לכם הגבול. כל אבר כעין והאף והפה יפה ומראה הכל יפה. או מראה על עין הפנים הנראה: |
| | | אור החיים |
| | | | יפת תאר ויפת מראה. פי' שיש ב' בחינות ביופי, הא' בכל פרט ופרט כמו שתאמר העינים האף הרקת צואר, וצא ולמד ממה שפרט שלמה המלך בשיר השירים, ובחינה ב' היא כללות הפנים וכללות הגוף, לזה אמר יפת תאר ויפת מראה שהיו פרטיה כל אחד יפה בפני עצמו וגם בדרך התקבצותם יחד: עוד ירצה יפת תואר כמשמעה, ויפת מראה שהיה לה חן שיתאוה לה כל רואה: |
| | | ספורנו |
| | | | יפת תאר. יפת התמונה, מענין "ובמחוגה יתארהו" (ישעיהו מד, יג). ויפת מראה. בצבע העור, שהיה צח ואדם, כי אמנם הצבע הוא משג לחוש הראות. |
| | מדוע התורה מספרת לנו פרטים אלו? |
| | | אור החיים |
| | | | ועיני לאה רכות וגו'. אין ראוי לספר הכתוב גנאי הצדקת אם הבנים שבטי יה ח"ו אלא נתכוין להודיע שאין מציאות ללבן להחליפם כי משונית היתה לאה מרחל, כי לאה מלבד שלא היתה יפיפיה אלא שעוד לה שעיניה רכות והוא ענף מכיעור הגוף, ורחל לא מלבד שלא היה בה כיעור אלא שהיתה יפת תואר ויפת מראה, ומעתה הרי ננעלו בפני לבן אופן הרמאות ובטלו רמאותיו: |
|