| וַיֹּאמֶר לָהֶם הֲשָׁלוֹם לוֹ |
| | מדוע חשוב ליעקב לדעת מה שלומו של לבן? |
| | | ספורנו |
| | | | השלום לו. הנה השתדל לדעת את שלום לבן קדם שיראה פניו, כי אין ראוי לאורח הבא לפקד את האזרח בעת שמחתו ובהפכו על אפן אחד. |
| וַיֹּאמְרוּ שָׁלוֹם |
| | מדוע מקצרת התורה בתשובתם של הרועים? |
| | | בעלי טורים |
| | | | ויאמרו שלום. ולא אמרו "שלום לו" כי אין שלום אמר אלהי לרשעים (ישעיה נז, כא): |
| | | אור החיים |
| | | | ויאמר להם השלום וגו' והנה רחל וגו'. טעם שלא אמרו שלום לו כלשון השאלה. להיות שיש במשמעות דברי יעקב ב' דברים. א, הוא אם שלם בגופו ובממונו. וב, אם הם שלמים עמו. ופי' דבריו השלום אתם אליו, ולזה נתחכמו ואמרו שלום פי' לכל מה שאתה שואל שלום. |
| וְהִנֵּה רָחֵל בִּתּוֹ בָּאָה עִם הַצֹּאן: |
| | מהו הבנין הדקדוקי של "באה"? |
| | | רש"י |
| | | | באה עם הצאן. הטעם באל"ף ותרגומו אתיא. ורחל באה. הטעם למעלה בבי"ת ותרגומו אתת. הראשון לשון עושה והשני לשון עשתה: |
| | | אבן עזרה |
| | | | והנה רחל בתו באה. מלרע שהוא תאר השם כמו פועל: |
| | מה בין פסקה זו לעניינו של הפסוק? |
| | | אור החיים |
| | | | וטעם אומרם והנה רחל תשובה למה שלא שאל, אולי שלא להאריך עמהם בשאלות אמרו הנה רחל בתו ולה תשאל: עוד יכוונו לומר כי לצד שלומו עמהם שהוא שולח בת קטנה עם הצאן מה שלא היה ביתרו שהיה שולח ז' בנותיו ואף על פי כן היו הרועים מגרשים אותם: עוד נתכוונו לומר לו שלום פי' למה שנוגע לגופו ולמצבו עמנו שלום, וכדי שלא יבין שרצונם לומר כי הוא בעושר ובנכסים גמרו אומר והנה רחל וגו' וממוצא דבר ידע כי לא אמיד בנכסים הוא כי צריך לבתו לרעות, וגם שמספקת בת אחת לרעות צאנו כי מעט הם. וכוונתם בדקדוק הדברים היא כדי שלא יוציאו מפיהם דבר שקר בדבר שעתיד להתגלות. או שחששו שיאמר להם לבן למה הוציאו עליו קול עושר, ומטעם עצמו שאמר הכתוב (משלי כז) מברך רעהו בקול גדול וגו' שלא יתארחו אצלו הרבה ויעני: או אפשר שכוונתם להודיע ליעקב כי לבן כילי הוא בממונו ומזלזל בעצמו שתרעה לו צאנו בתו היקרה ומזה יקיש לדעת את האיש ומעשהו: |
|