| וְעַתָּה בְנִי שְׁמַע בְּקֹלִי |
| | מדוע רבקה מצווה אותו כבר עתה – הרי עשו דוחה את נקמתו עד מות יצחק? |
| | | אור החיים |
| | | | ועתה בני. פי' על דרך אומרם ז"ל (אבות פ"ב מ"י) ושוב יום אחד לפני מיתתך ופי' כי אין אדם בטוח בחייו אפי' יום אחד ובזה יהיה תמיד בתשובה, לזה אמרה ועתה וגו' קום ברח וגו' פי' ועתה תכף ומיד, והגם שלא אמר עשו אלא יקרבו וגו', אפשר שימות יצחק באותו שעה ויוציא מחשבתו לפועל: |
| | | רמב"ן |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק מ"א] והנה עשו היה אומר יקרבו ימי אבל אבי. כי בחייו לא יצערנו, או מפחדו שלא יקללנו ותהפך ברכתו לקללה, ורבקה פחדה שמא ימות הזקן פתאום ויהרגנו, או שמא יזדמן לו בחייו ויהרגנו: |
| וְקוּם בְּרַח לְךָ |
| | האם בריחה זו טובה בעיני ה'? |
| | | רשב"ם |
| | | | [מובא בפירושו לבראשית פרק ל"ב פסוק כ"ט] ומה שלקה יעקב ונצלע לפי שהקב"ה הבטיחו והוא היה בורח. וכן מצינו בכל ההולכים בדרך שלא ברצון הקב"ה או ממאנים ללכת שנענשו במשה כתיב שלח נא ביד תשלח ויחר אף ה' במשה. ולפי הדרש אע"פ שאמרו חכמים בכ"מ חרון אף עושה רושם וכאן מה רושם יש הלא אהרן אחיך הלוי עתיד הוא להיות לוי ואתה כהן ועכשיו הוא יהיה כהן ואתה לוי. אך לפי הפשט לפי שהיה מתעצל ללכת כתב ויהי בדרך במלון ויפגשהו ה' ויבקש המיתו. וכן ביונה שנבלע במעי הדגה. וכן בבלעם ויחר אף אלהים כי הולך הוא ונעשה חיגר כדכתיב ותלחץ רגל בלעם. וילך שפי חיגר כמו ושפו עצמותיו: |
| אֶל לָבָן אָחִי חָרָנָה: |
| | איזו הצלה צפויה מלבן? |
| | | אור החיים |
| | | | ברח לך אל לבן. כי הוא יעמוד נגד עשו אם ילך להורגך: |
|