
 | וַיִּזְרַע יִצְחָק בָּאָרֶץ הַהִוא |
|  | מדוע חשוב לציין את הצלחתו של יצחק? |
| |  | ספורנו |
| | |  | ויזרע יצחק בארץ ההוא. כמו שאמר לו האל יתברך "גור בארץ הזאת" (פסוק ג). מאה שערים. כמו שיעד באמרו "ואהיה עמך ואברכך" (שם). |
| |  | אור החיים |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק ג'] כי לך ולזרעך וגו'. ארץ פלשתים בכלל נתינת הארץ היא, ולזה גם כן הסכים רמב"ן, ואומרו לך הבטחה זו אולי שהיא על מה שהצליח הוא שם דכתיב (פסוק יב) ויזרע יצחק בארץ ההיא וגו'. עוד נתכוון לומר לו שיזכה הוא בה לזרע, ואולי כי לא החזיק אברהם בארץ פלשתים בחזקה הראשונה לזה רצה ה' שיחזיק יצחק בה והוא החזיק בה בחזקה מעולה שחרש וזרע, ולזה דקדק ה' בדבריו לומר את כל הארצות האל: עוד נתכוין להבטיחו כי אין לישמעאל חלק ונחלה בהבטחות אברהם זולת ליצחק לבד והוא אומרו לך. ודקדק לומר ולזרעך לשלול חלק מבניו כי דוקא אותו שנקרא זרעו דכתיב (כ"א י"ב) כי ביצחק יקרא לך זרע (נדרים לא) ולא כל יצחק: |
|  | מה כה מיוחד בהצלחה זו? מה מלמדנו "הארץ ההיא" – הרי ברור שהוא זורע במקום שבו הוא נמצא כעת? |
| |  | רש"י |
| | |  | בארץ ההוא. אע"פ שאינה חשובה כארץ ישראל עצמה כארץ שבעת הגוים (ב"ר): בארץ ההיא בשנה ההיא. שניהם למה לומר שהארץ קשה והשנה קשה: |
| |  | רשב"ם |
| | |  | בארץ ההוא. אע"פ שהארץ קשה היא: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | ויזרע יצחק בארץ ההוא. ארץ קשה היתה והשנה ההיא שנת בצורת היתה ואעפ"כ וימצא מאה שערים, והמקום הזה שזרע שם גרר היה ושם אירעו לו נסים גדולים ונסתרים בענין הזריעה במצאו מאה שערים בארץ יבשה וצמאון אשר אין שם מים עד שהיה בעיניהם חדוש גדול כשהיו אומרים מצאנו מים. |
|  | מה ההבדל בין האבות בהתקרבותו של הקב"ה אליהם |
| |  | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | |  | [מובא בפירושו לפרק כ"ח פסוק י"ג] והנה ה' נצב עליו. לא מצינו כן בשאר האבות א"ר סימון אין המלך עומד על שדהו לא כשהיא נחרשת ולא כשהיא נזרעת אלא כשהתבואה עומדת בכרי כך אברהם חרשה שנאמר קום התהלך בארץ. יצחק זרעה שנאמר ויזרע יצחק. בא יעקב שהוא כרי התבואה שנא' קדש ישראל לה' ראשית תבואתה עמד עליו. |
 | וַיִּמְצָא בַּשָּׁנָה הַהִוא מֵאָה שְׁעָרִים |
|  | מה מלמדנו "בשנה ההיא" – הרי ברור שאם הוא מוצא משהו, שזה קורה בזמן שבו הוא נמצא כעת? |
| |  | רש"י |
| | |  | בשנה ההוא. אע"פ שאינה כתקנה שהיתה שנת רעבון (ב"ר): בארץ ההיא בשנה ההיא. שניהם למה לומר שהארץ קשה והשנה קשה: |
| |  | רשב"ם |
| | |  | בשנה ההיא. אע"פ שהיא שנת בצורת ורעבון: |
|  | מהו "מאה שערים"? מדוע התורה מספרת לנו זאת? מדוע זה מבטא ברכה גדולה? |
| |  | רש"י |
| | |  | מאה שערים. שאמדוה כמה ראויה לעשות ועשתה על אחת שאמדוה מאה. ורבותינו אמרו אומד זה למעשרות היה: |
| |  | רשב"ם |
| | |  | מאה שערים. שדה ששיערוהו שיוציא כור א' הוציאה מאה כורין: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | מאה שערים. בדברי קדמונינו ז"ל שיעור כי מצא מאה משיעור הזרע. והוא מגזירת כי כמו שער בנפשו: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | מאה שערים. דרשו רז"ל בסוף מס' כתובות בברכותיה של ארץ ישראל בית סאה עושה חמשת רבוא כורין, בישובה של צוען בית סאה עושה שבעים כורין, דתניא אמר ר"מ אני ראיתי בבקעת בית שאן בית סאה עושה שבעים כורין, ואין לך מעולה בכל הארצות יותר ממצרים שנאמר (בראשית יג) כגן ה' כארץ מצרים, ואין לך מעולה בכל ארץ מצרים כצוען דהוו מרבי בה מלכי שנאמר (ישעיה ל ד) כי היו בצוען שריו, ואין לך טרשין בכל ארץ ישראל יותר מחברון דהוו קברי בה שכיבי ואפילו הכי מבונה חברון אחד על ז' בצוען שנאמר (במדבר יג) וחברון שבע שנים נבנתה וגו', ובאור הדבר כי ז' פעמים ע' כורין הם ת"צ כורין, והני מילי במקום שיש טרשין כחברון שאין בית סאה עושה אלא ת"צ כורין אבל במקום שאין טרשין כחברון יש להוסיף עד ת"ק, ומסיים בגמרא שמבונה אחד משבעה בצוען בלא ברכותיה אבל בברכותיה כתיב ויזרע יצחק וימצא ק' שערים, כלומר בברכותיה על אחד שבשאר השנים נתברך למאה, ק' פעמים ת"ק הרי חמשת רבוא: |
| |  | ספורנו |
| | |  | מאה שערים. כמו שיעד באמרו "ואהיה עמך ואברכך" (שם). ויברכהו ה'. בממון, שמכר תבואתו בדמים יקרים. ולפי מה שאמרו זכרונם לברכה: אמד זה למעשרות היה (בראשית רבה סד, ו), הנה קבע לו ברכה בשבילם. כאמרו "הביאו את כל המעשר אל בית האוצר.. והריקתי לכם ברכה עד בלי די" (מלאכי ג, י). |
 | וַיְבָרֲכֵהוּ יְקֹוָק: |
|  | מה מלמדנו – הרי מהמסופר בתחילת הפסוק כבר ברור לנו שה' ברך אותו? |
| |  | אור החיים |
| | |  | מאה שערים ויברכהו. פי' להיות דדבר הנמדד אין הברכה מצויה בו (ב"מ מב.) וכאן אמר שהגם שנמדד ונודע שיעור מאה שערים אף על פי כן ויברכהו ה'. עוד ירצה שלא נכנס בו עין הרע מהפלגת הריוח כי יצו ה' אתו את הברכה: |
|