
 | וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֱלֹהִים לָאִשָּׁה מַה זֹּאת עָשִׂית |
|  | מדוע ה' שואל שאלה זו? |
| |  | אור החיים |
| | |  | ויאמר ה' אלהים לאשה וגו'. טעם שאלה זו היא להתודות על עונה לפני ה' כי בזה היתה ארוכה למחלתה כי אמרה הנחש השיאני וזה הוא וידויה. גם טענה כי שוגגת בדבר לצד פיתוי הנחש. וכבר כתבתי למעלה כי לא ידעה שישנו למסית זה שאם היתה יודעת בו לא היתה נשמעת לו. |
| |  | ספורנו |
| | |  | מה זאת עשית. אמר זה לעורר גם אותה אל התשובה, "כי לא יחפץ במות המת כי אם בשובו" (על פי יחזקאל יח, כג ולב). |
|  | האם האשה היתה מצווה כמו האדם? |
| |  | רמב"ן |
| | |  | וטעם מה זאת עשית. לעבור על מצותי, כי האשה בכלל אזהרת אדם, כי היתה עצם מעצמיו בעת ההיא, וכן היא בכלל העונש שלו. |
|  | מודע לא נאמר "ותאכלי מן העץ"? |
| |  | רמב"ן |
| | |  | ולא אמר באשה "ותאכלי מן העץ", כי היא נענשה על אכילתה ועל עצתה, כאשר נענש הנחש. ועל כן אמרה הנחש השיאני ואוכל, כי העונש הגדול על האכילה. והנה מכאן נוכל ללמוד עונש למחטיאי אדם בדבר, כאשר למדונו רבותינו (פסחים כב:, ע"ז ו.) בפסוק ולפני עור לא תתן מכשול (ויקרא יט יד): |
 | וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה הַנָּחָשׁ הִשִּׁיאַנִי וָאֹכֵל: |
|  | פירוש "השיאני" |
| |  | רש"י |
| | |  | השיאני. הטעני, כמו אל ישיא אתכם חזקיהו (דברי הימים ב, לב טו): |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | השיאני. פתני: |
| |  | אור החיים |
| | |  | ואומר' השיאני שרמזה לשון נשיאות ראש כי אמר לה שבאמצעות אכילה זו תהיה כאלהים ותתנשא, והודית בשגגתה לפני קונה: |
|  | מדוע האשה מוסיפה כאן את התיבה "ואכל"? |
| |  | העמק דבר |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק י"ב] ואכל. הוא כמו ודוי כאומר הה חטאתי שאכלתי. וכמו שאמר שאול חטאתי כי עברתי וגו' כי יראתי את העם הרי עירב התנצלות והודוי ביחד. כך התנצל אדם שלא אכל בשאט נפש חלילה אבל מ"מ הרי חטאתי ואכל. וכן הפי' במאמר האשה הנחש השיאני ואוכל: |
|