
 | וַתְּכַל לְהַשְׁקֹתוֹ |
|  | מדוע רבקה משקה אותו לפני שהיא מציעה להשקות גם את גמליו? |
| |  | אור החיים |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק י"ח] וטעם שלא אמרה תכף ומיד גם לגמליך וגו' לתוספת וותרנות נתכוונה הצדקת, שאם היתה מקדמת לומר גם לגמליך וגו' קודם שישתה הוא יש מקום לו למהר להקל טורחה כיון שעוד לה טרחת הגמלים מה שאין כן קודם שתודיעהו יחשוב כי הוא זה כל הטורח וישתה כחפצו לאט לאט ואחר ששתה תיכף אמרה גם לגמליך וגו': |
|  | מדוע רבקה החלה לדבר רק לאחר שהעבד סיים לשתות? |
| |  | ספורנו |
| | |  | ותכל להשקתו ותאמר. המתינה לדבר עד שיכלה לשתות, כאמרם זכרונם לברכה: אין משיחין בסעודה, שמא יקדים קנה לושט (תענית ה, ב). |
|  | מדוע לא כתוב "ויכל לשתות"? |
| |  | אור החיים |
| | |  | ותכל להשקותו. היה צריך לומר ויכל לשתות, נתכוון לומר שהיתה היא מקרבת לו המים לשתות עד סוף השתיה ולא היה צריך הוא לטרוח בהטיית מים אליו: עוד אפשר שחששה עליו לצד שהיה עייף בדרך והפלגת השתיה תזיק והיא הצדקת שערה בדעתה שיעור שיספיק לשתייתו ולא רצתה להוסיף לו לבל יסתכן כי העייף לא ישער בשתייתו בעת צמאונו, וכדי שלא יחשוב כי לצד המעטת הטורח נתכוונה לזה אמרה אליו גם לגמליך וגו' עד אם כלו ולא אתנהג עמהם בהשערת ההסתפקות הא למדת כי לצד רחמנות ואהבה נתכוונה אליו כטעם הנזכר: |
 | וַתֹּאמֶר גַּם לִגְמַלֶּיךָ אֶשְׁאָב |
|  | מה חושב העבד ברגע זה? |
| |  | רשב"ם |
| | |  | גם לגמליך אשאב. הבין שזימן לו הקב"ה מה שביקש: |
 | עַד אִם כִּלּוּ לִשְׁתֹּת: |
|  | פירוש "אם כלו" |
| |  | רש"י |
| | |  | עד אם כלו. הרי אם משמש בלשון אשר: אם כלו. ת"א די ספקון שזו היא גמר שתייתן כששתו די ספוקן: |
|  | מדוע בהשקיית העבד רבקה מפסיקה מעצמה, ובגמלים היא מציעה שהם יפסיקו? |
| |  | אור החיים |
| | |  | עוד אפשר שחששה עליו לצד שהיה עייף בדרך והפלגת השתיה תזיק והיא הצדקת שערה בדעתה שיעור שיספיק לשתייתו ולא רצתה להוסיף לו לבל יסתכן כי העייף לא ישער בשתייתו בעת צמאונו, וכדי שלא יחשוב כי לצד המעטת הטורח נתכוונה לזה אמרה אליו גם לגמליך וגו' עד אם כלו ולא אתנהג עמהם בהשערת ההסתפקות הא למדת כי לצד רחמנות ואהבה נתכוונה אליו כטעם הנזכר: (...) ואומר עד אם כלו פי' לא אשער להם כפי האומדנא אלא אשקה ולא אשא ידי עד שאראה שמים לפניהם ואינם שותים וזה לך האות כי כלו לשתות: |
|  | מאין לרבקה הגבורה לעשות כן? |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | ותאמר גם לגמליך אשאב. הגבורה הזאת לרבקה לשאוב לכל גמליו לא היה בחוק האפשרות כי אם בסיוע אלהי, וכ"ש לפי דעת המדרש שהיתה בת ג' שנים. אבל היה הענין מכלל ההצלחה שהבטיחו אברהם הוא ישלח מלאכו אתך והצליח דרכך, [המשך דבריו ע"פ הסוד] והבן זה: |
|  | מדוע הותר לאחר את השקיית הבהמות ולהקדים את מזונות האדם? |
| |  | אור החיים |
| | |  | עוד יתבאר על דרך אומרם ז"ל (ברכות מ.) בפסוק (דברים יא טו) ונתתי עשב בשדך לבהמתך וגו' שצריך אדם להקדים לתת מזון לבהמתו ואח"כ את עצמו. ויש לך לדעת כי דוקא דאין כאן סכנה או צער אבל בסכנה או בשיש צער קודם יש לחוש לצערו ואחר כך בהמתו, ולזה כששאל האיש הגמיאיני מעט הרגישה הצדקת כי צמא למים היה ומצטער היה לזה אמרה לו שתה וכשנתנה לו שיעור ששיערה כי ודאי אין כאן חשש לצער הצמא ותכל להשקותו ותאמר גם לגמליך אשאב כי בגדר זה שאינך מצטער אותם צריך להקדים, והוא שסמך הכתוב לותכל להשקותו ותאמר גם לגמליך וגו'. |
|