
 | כִּי אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי תֵּלֵךְ |
|  | לאן על העבד ללכת? מה בין "ארצי" לבין "מולדתי"? (ועיין פסוק ז') |
| |  | רשב"ם |
| | |  | כי אל ארצי. ולא לאותם שאינם קרובי אלא למולדתי שבארצי תלך: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | כי אל ארצי. זאת חרן דרך שם: מולדתי. אור כשדים: |
|  | האם השבועה כוללת רק את האיסור של אשה כנענית, או גם ההוראה שבפסוק זה? |
| |  | אור החיים |
| | |  | כי אל ארצי וגו'. גם זו בכלל השבועה שיקח לו אשה ממולדתו, ולזה תמצא כי תכף ומיד לקח הגמלים וילך ארם נהרים: |
| |  | רמב"ן |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק ח'] ויתכן כי "משבועתי זאת", רמז למה שאמר: ולקחת אשה לבני משם, כי אולי היתה השבועה על הכל, ולא ירמוז לאשר אמר לו: לא תקח אשה לבני מבנות הכנעני. וזה טעם "זאת", ולכך אמר העבד ואפנה על ימין או על שמאל (להלן פסוק מט), ולא אמר "אשובה לי": |
 | וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי לְיִצְחָק: |
|  | האם אברהם לא חשש מפני רשעותם של אנשי ארצו? |
| |  | אור החיים |
| | |  | [מובא בפירושו לפרק כ"ח פסוק ה'] וישלח יצחק וגו'. צריך לדעת למה הוצרך לומר אחי רבקה מי לא ידע בזה, ומה גם שבסמוך אמר כן. ועוד אומרו אם יעקב ועשו הם דברים יתירים: אכן בא הכתוב לתת טעם ליצחק אבינו ששלח בן צדיק לאדם רשע מפורסם לבן הארמי. והגם שאברהם שלח ולקח רבקה לא היה בתואל מפורסם ברשע כלבן. ועוד שלא אמר בפי' אברהם שיקח בת בתואל מה שאין כן יצחק שצוה ליעקב שיקח אשה מבנות לבן הרשע, לזה אמר אחי רבקה ושניהם יצאו מבתואל הרשע וכמו כן יצא מלבן בת צדקת, גם אין להוכיח שלא יצא שלשלת שורש קדושה מאדם רשע, לזה אמר אם יעקב ועשו פי' הרי שיצתה שלשלת הקדושה מאב רשע, גם כן אין להחליט ולומר כי להיות לבן רשע לא יצא ממנו בנות כרבקה: |
|