
 | לֹא אֲדֹנִי שְׁמָעֵנִי |
|  | על מה עונה עפרון "לא" לאברהם? |
| |  | רש"י |
| | |  | לא אדני. לא תקנה אותה בדמים: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | לא כן אדני אך שתשמעני: |
| |  | אור החיים |
| | |  | לא אדוני. פירוש לא תקח המערה לבד אלא גם השדה כבר נתתי פי' כבר גמרתי בדעתי ליתן, וטעמו לא יהיה השדה ראוי לדבר מה אחר שהמערה היא לבית הקברות, ועל זה דקדק לומר שמעני פי' שיבין דבריו וטעמו: |
| |  | ספורנו |
| | |  | לא אדני. אין צריך שיפגעו בי ראשי העם הנועדים. |
|  | פירוש "שמעני" |
| |  | ספורנו |
| | |  | שמעני. אתה בלתי שום אמצעי. |
 | הַשָּׂדֶה נָתַתִּי לָךְ וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ לְךָ נְתַתִּיהָ |
|  | מדוע כתוב "נתתי" בלשון עבר? |
| |  | רש"י |
| | |  | נתתי לך. הרי היא כמו שנתתיה לך: |
| |  | רשב"ם |
| | |  | השדה נתתי לך. נותן אני אותה עכשיו לך רויי"ץ בלעז: |
| |  | אור החיים |
| | |  | לא אדוני. פירוש לא תקח המערה לבד אלא גם השדה כבר נתתי פי' כבר גמרתי בדעתי ליתן, וטעמו לא יהיה השדה ראוי לדבר מה אחר שהמערה היא לבית הקברות, ועל זה דקדק לומר שמעני פי' שיבין דבריו וטעמו: |
| |  | ספורנו |
| | |  | השדה נתתי לך. במחשבתי מאז שדברת. |
|  | הסבר לענין שאברהם רצה רק את הקבר, ועפרון מכר לו גם את השדה |
| |  | רשב"ם |
| | |  | והמערה אשר בו. אינך שואל כי אם המערה אשר בקצה השדה ובמכירה אני נותן לך במתנה כל השדה והמערה: |
| |  | רמב"ן |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק ט'] והנה אברהם לא היה מבקש רק למכור לו המערה כי היא בקצה השדה וישאר השדה לעפרון, והוא אמר לו דרך מוסר או מרמה שיתן לו השדה והמערה אשר בו, כי לא יתכן לאדם נכבד כמוהו שתהיה לו המערה לאחזת קבר והשדה יהיה לאחר, ואברהם שמח בכך וקנה הכל בדמים שהזכיר לו: |
| |  | אור החיים |
| | |  | לא אדוני. פירוש לא תקח המערה לבד אלא גם השדה כבר נתתי פי' כבר גמרתי בדעתי ליתן, וטעמו לא יהיה השדה ראוי לדבר מה אחר שהמערה היא לבית הקברות, ועל זה דקדק לומר שמעני פי' שיבין דבריו וטעמו: והמערה וגו'. פי' כבר בשליחות הראשונה כשענוהו בני חת ואמרו (פסוק ו) איש ממנו את קברו לא יכלה וגו' לך נתתיה |
| |  | ספורנו |
| | |  | והמערה אשר בו. שאין ראוי שתעבר בשדה אחרים כשתרצה לקבר. |
 | לְעֵינֵי בְנֵי עַמִּי נְתַתִּיהָ לָּךְ קְבֹר מֵתֶךָ: |
|  | מה הפיסקה באה ללמדנו? מדוע היא נאמרה שוב? האם אברהם פעל על-פי כוונתו של עפרון? |
| |  | רמב"ן |
| | |  | וטעם לעיני בני עמי. לאמר הנה כל העם הנה, והם היודעים ועדים ואל תחוש לכפירה או לחזרה, וקבור מתך שם מעתה כי שלך היא ולא אוכל לשוב. ואברהם לא עשה כן כי גם אחרי שפרע הכסף מלא החזיק תחלה בשדה ובמערה והקימם ברשותו לעיני בני העיר וכל באי שער העיר, הסוחרים והגרים הנמצאים שם, ואחר כן קבר אותה: |
| |  | אור החיים |
| | |  | וטעם שחזר פעם ב' לומר לעיני וגו' לומר שלא נשאר שום מיחוש מטענת דין בר מצרא שחש אליו אברהם בתחלת דבריו שאמר (ח) ופגעו לי וגו': |
| |  | ספורנו |
| | |  | לעיני בני עמי נתתיה לך קבר מתך. לעיניהם אני אומר שאני נותנה לך על מנת שתוכל לקבר שם מתך, כמו ששאלת באמרך "לאחזת קבר" (פסוק ט). |
|