
 | וּבְשִׁלְיָתָהּ הַיּוֹצֵת מִבֵּין רַגְלֶיהָ וּבְבָנֶיהָ אֲשֶׁר תֵּלֵד כִּי תֹאכְלֵם בְּחֹסֶר כֹּל בַּסָּתֶר |
|  | פירוש. מהו "ובשליתה"? מהו עניינו של הפסוק? |
| |  | רש"י |
| | |  | ובשליתה. בניה הקטנים בכולן תהא עינה צרה כשתאכל את האחד מליתן לאשר אצלה מן הבשר: |
| |  | רשב"ם |
| | |  | ובשליתה. שליא ממש כמו שמצינו בתלמוד. לפי הפשט: |
| |  | רשב"ם |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק נ"ו] תרע עינה באיש חיקה ובבנה ובבתה. הגדולים מתת להם מכל מה שתאכל. וגם בשליתה [משליתה] ובבניה אשר תלד בסתר. שלא יוודע לפי שתאכלם בחסר כל. גם מאלה תרע עינה כאיש חיקה ובבנה ובבתה מתת להם: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | ובשליתה. הוא מקום הולד בשבתו בבטן אמו: מבין רגליה. כנוי כמו ולא עשה את רגליו: |
 | בְּמָצוֹר וּבְמָצוֹק אֲשֶׁר יָצִיק לְךָ אֹיִבְךָ בִּשְׁעָרֶיךָ: |
|  | הסבר לארבעת הפעמים שהוזכר "בשעריך" בפרשה |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק נ"ב] והצר לך בכל שעריך. כלומר בכל מקום. ויתכן לפרש כי מה שהזכיר בפרשה ארבע פעמים שעריך, האחד כולל, והשני שערי המדינות, והשלישי שערי הבתים של היחידים, והרביעי מלשון שעור, כלומר שיציק לו האויב בכל מה שהוא מחשב, וכן יזדמן לו צער ונזק ותשיגהו בהלה בכל מה שהוא משער לעשות, והנה הוא בהפך מהמצליח שישכיל בכל אשר יפנה ויצליח בכל מה שיחשוב וכל דבריו ומחשבותיו יצאו לו על הנכונה כענין הנזכר ברשע (תהלים י) יחילו דרכיו בכל עת: |
|