| כִּי יִהְיֶה רִיב בֵּין אֲנָשִׁים וְנִגְּשׁוּ אֶל הַמִּשְׁפָּט וּשְׁפָטוּם |
| | מה תחילת הפסוק באה ללמדנו? |
| | | רש"י |
| | | | כי יהיה ריב. (ספרי) סופם להיות נגשים אל המשפט אמור מעתה אין שלום יוצא מתוך מריבה מי גרם ללוט לפרוש מן הצדיק הוי אומר זו מריבה: |
| | מדוע ריב זה מוזכר בתחילת פרשת מלקות, הרי המלקות הם עונש על חייבי כריתות? |
| | | רמב"ן |
| | | | כי יהיה ריב בין אנשים. על דרך קבלת רבותינו (מכות יג:) שהמלקות הוא בחייבי הלאוין, מה ענין לו בריב אשר בין שני האנשים, האוכל נבלה בביתו לוקה, וכן הזורע שדהו או כרמו כלאים, והבא על אחת מהנשים האסורות בלאו, וכל שאר הלאוין. ועוד מה טעם והצדיקו את הצדיק. לפיכך דרשוהו בעדים זוממין (שם ב:). יאמר הכתוב כי כאשר יהיה ריב בין שני אנשים ונגשו אל המשפט ושפטום על פי שני עדים כאשר נצטוו, ואחרי כן יצדיקו את הצדיק וירשיעו את הרשע שלא כמשפט הראשון, והיה אם בן הכות הרשע, שלא נוכל לקיים בו ועשיתם לו כאשר זמם לעשות לאחיו ויהיה זה כגון שהעידו עליו שהוא בן גרושה או עבד או ממזר, או שהעידו עליו שעבר על אחד מן הלאוין, ילקה ארבעים: ויתכן שיהיה ריב בין אנשים וילקה בו, כגון שחבל בו בפחות משוה פרוטה, או שקלל חבירו בשם, או שמשכן אותו בדברים שעושים בהם אוכל נפש, וכיוצא בהם, ודבר הכתוב בהווה כי בעל הריב יגישנו לבית דין ועל ידו ילקה: |
| | הסבר לסמיכות העניינים |
| | | בעלי טורים |
| | | | כי יהיה ריב. סמך ריב ללקט שעל ידי לקט שכחה ופאה מריבים עניים זה עם זה: |
| | | רמב"ן |
| | | | [עיין בפירושו לפסוק זה תחת הכותרת "מדוע ריב זה מוזכר בתחילת" וכו'] |
| | | אבן עזרה |
| | | | \#אבן עזרהושפטום. השופטים כמו לא יחבול רחים: |
| וְהִצְדִּיקוּ אֶת הַצַּדִּיק וְהִרְשִׁיעוּ אֶת הָרָשָׁע: |
| | מהו משפטו של הרשע? |
| | | רש"י |
| | | | והרשיעו את הרשע. יכול כל המתחייבין בדין לוקין ת"ל והיה אם בן הכות הרשע פעמים לוקה ופעמים אינו לוקה ומי הוא הלוקה למוד מן הענין לא תחסום שור בדישו לאו שלא נתק לעשה (מכות יג): |
| | רמז ממספר הפעמים ששורש הפעל שפ"ט מופיע בפסוקים אלו |
| | | בעלי טורים |
| | | | המשפט. ושפטום. השופט. לומר שמכות בשלשה: |
|