| כִּי תִדֹּר נֶדֶר לַיקֹוָק אֱלֹהֶיךָ לֹא תְאַחֵר לְשַׁלְּמוֹ |
| | פירוש לכל הפסוק. מדוע התורה צריכה להזהיר על קיום מוצא פיך דווקא בנדרים? |
| | | ספורנו |
| | | | כי-תדר נדר לה' אלהיך. הנה ראוי שיאמן דברך עם הכל, אמנם מה שתדר לה' אלהיך, לא בלבד אתה חייב לשלם, אבל עם זה צריך שיהיה התשלום בלי איחור. כי-דרש ידרשנו. שאם תאחר לשלם, הוא יגבה ממך בעל כרחך. והיה בך חטא. ועם מה שתשלם באופן זה, יהיה עליך עונש האיחור. |
| | | כלי יקר |
| | | | לא תאחד לשלמו גו'. לפי שיצרו של אדם תוקפו בדבר הנדור דווקא וכל זמן שנדרו עליו אז היצה"ר מתגרה בו ביותר, ואומרים לו לא דייך מה שאסרה עליך התורה והבו דלא לוסיף עליה להרבות גרוי של היצה"ר בך לכך נאמר לא תאחר לשלמו שלא לעמוד ימים רבים במצודתו, ולכך נאמר וכי תחדל לנדור לא יהיה בך חטא היינו היצה"ר המחטיאך אבל אם תאחר לשלמו אז דרוש ידרשנו ה' מעמך וכל מה שהקב"ה דורש ממך היצה"ר מסיתך שלא תדרש לו לפיכך והיה בך חטא ודאי, כי זה היצר הרע ימצא מקום להתגרות בך ולומר דבר זה אין עליך חיוב גמור וכי בעבור דבור כל דהו יהיה חוב עליך לעשותו ואחר זה יבא להסיתו ולהדיחו גם מעל שאר מצות ה'. ומ"ש והיה בך חטא דומה למה שאמרו רז"ל (שבת קה) לא יהיה בך אל זר זה יצה"ר וציווי של לא יהיה בך היינו שלא תגרה אותו בנפשך. ד"א שאם תאחר לשלמו. כי ירע בעיניך לחסר מממונך תדע כי דרוש ידרשנו ה' מעמך ממקום אחר ויפסידך כל כך ממון כפי ערך הנדר והיה בך רושם החטא וגם הממון לא תרויח ותפסידו ממקום אחר. |
| | כמה זמן מוקצב לאדם לשלם את נדרו מבלי לעבור על איסור זה? |
| | | רש"י |
| | | | לא תאחר לשלמו. (ספרי) שלשה רגלים ולמדוהו רבותינו מן המקרא: |
| | | רשב"ם |
| | | | [מובא בפירושו לבמדבר פרק ל' פסוק ג'] ככל היוצא מפיו יעשה. מוסב על השבע שבועה כענין שפירש בשעת שבועתו יעשה. לפי הזמן שפירש הן קרוב הן רחוק. וראייה לדבר בענין ב' דברים הללו פירש משה במשנה תורה כי תדור נדר לה' אלהיך לא תאחר לשלמו. מוצא שפתיך תשמור ועשית. השבע שבועה וגו': |
| כִּי דָרֹשׁ יִדְרְשֶׁנּוּ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ מֵעִמָּךְ |
| | פירוש |
| | | אבן עזרה |
| | | | כי דרוש ידרשנו. משל כבני אדם שיבקש מה שנדרת: |
| | | ספורנו |
| | | | כי-דרש ידרשנו. שאם תאחר לשלם, הוא יגבה ממך בעל כרחך. |
| וְהָיָה בְךָ חֵטְא: |
| | פירוש. עיון בחומרתם של נדרים |
| | | אבן עזרה |
| | | | והיה בך חטא. עונש: |
| | | אור החיים |
| | | | והיה בך חטא וגו'. פירוש על דרך אומרם ז"ל (שבת ל"ב:) בעון נדרים מתים אשתו ובניו של אדם ע"כ, והוא אומרו והיה בך חטא לשון חסרון שעל ידי איחור הנדר יחסר ממנו אשתו שהיא כגופו או זרעו שהוא גם כן חלק ממנו, ואומרו וכי תחדל לנדור לא יהיה בך חטא, יתבאר גם כן על דרך אומרם ז"ל (גיטין ז'.) אם רואה אדם שנכסיו מצומצמים יעשה מהם צדקה, ועוד אמרו (כתובות ס"ו:) מלח ממון חסר, והנה לפי שחביב על האדם ממונו אין נוח להוציאו ולזה תבא הסברא לאדם להתחכם לנדור נדר לה' שבזה יהיה לו נוח הרצון לתת מנכסיו, לזה בא דבר מלך והודיעו היוצא מחשש ביטול הנדר, והיוצא מחשש מניעת נתינת צדקה כפי המתחייב: ואמר כנגד איחור הנדר שזה יסובב שיהיה החסרון בו, וכנגד מניעת נתינת צדקה אמר וכי תחדל לנדור הגם שאתה בא לידי מניעת נתינה הצדקה זה יסובב חסרון בממון אבל בך בודאי שלא יהיה חטא, והוא אומרו לא יהיה בך חטא: |
| | | ספורנו |
| | | | והיה בך חטא. ועם מה שתשלם באופן זה, יהיה עליך עונש האיחור. |
| | | כלי יקר |
| | | | [עיין בפירושו לפסוק זה תחת הכותרת "פירוש לכל הפסוק. מדוע " וכו'] |
| | הסבר לרצף העניינים שבפרשיות אלו |
| | | אבן עזרה |
| | | | כי תדור נדר. בעבור שהזכיר באתנן זונה לכל נדר: |
| | | ספורנו |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק כ'] לא-תשיך לאחיך. אחר שהזהיר להשמר מן הדברים הגורמים שתסתלק השכינה מישראל, הזהיר על מיני חסד הגורמים להשרותה בישראל, והם: ענין הרבית (כ-כא) ; והנדרים (כב-כד), אשר מהם הצדקה שחיב עליה לאלתר, דהא שכיחי עניים; וענין אכילת פועל (כה-כו) ; וענין הגט אשר אין ראוי שינתן אלא בסבת ערות דבר (כד, א-ד) להסיר כל מכשול ממזרות, לא בזולת זה, כאמרו (ואמרתם על-מה, על) כי ה' העיד בינך ובין אשת נעוריך אשר אתה בגדתה בה (והיא חברתך ואשת בריתך") (מלאכי ב, יד) ; והחסד לאשה חדשה, והוא "ושמח את-אשתו" (שם ה) ; וחסד "לא-יחבל רחים ורכב" (שם ו), והשמירה ממזיקי הרבים, והם גונבי הנפשות המצויים לגנב קטנים (שם ז) ; והשמירה בענין הצרעת להושיב המצרעים בדד, שלא תזיק צרעתם בהדבקה (שם ח) ; והשמר מהרכילות והוצאת דבה (שם ט) ; והחסד ללווה (י-יג) ; ולשכיר, ולעני במיני האסיף (יד-כב) ; והחמלה על הלוקה (כה, ג) ; ועל הבהמה בדישה (שם ד) ; ועל המת בלי זרע שלא ימחה שמו (ה-י). |
|