
 | וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר |
|  | מדוע אברהם ישן קודם הליכתו? ואם ישן קודם - מדוע השכים? |
| |  | רש"י |
| | |  | וישכם. נזדרז למצוה (פסחים ד): |
| |  | אור החיים |
| | |  | וישכם אברהם בבוקר. טעמו של אברהם משום שאמר הכתוב (ויקרא ז לח) ביום צוותו וגו' להקריב וגו' ואמרו ז"ל (זבחים צח.) שאין מקריבין בלילה ולזה הלך בזמן שהוא כשר להקריב שאם יזדמן לו המקום לא יהיה חסר זמן. והגם שהנבואה גם כן היתה ביום ולא היה לו להתעכב עד יום מחר, אולי שלא היה זמן באותו יום להכין וללכת אל המקום אשר אמר לו ה', גם לדבר לשרה בדרך שלא תרגיש בדבר, ולא מפני התרשלות ח"ו, והעד וישכם אברהם בבקר: |
|  | מהי החשיבות לדורות בהשכמה זו? מעשה אבות סימן לבנים |
| |  | אור החיים |
| | |  | [מובא בפירושו לשמות פרק י"ד פסוק כ"ד] ויהי באשמורת הבוקר. צריך לדעת למה עשה ה' המשפט הגדול הזה בבוקר ולא בלילה שהוא זמן תגבורת הדינים. וראיתי שאמרו ז"ל (ילקוט רל"ה) כי גבריאל טען טענה זו לפני ה' והשיבו אל עליון המתן עד אותה שעה שפעל אביהם עמי שנאמר וישכם אברהם בבוקר עד כאן. פירוש תשובת ה' כי הגם שאינו זמן הנקמה אני מהפך הסדר לבני אברהם כשם שהפך אברהם טבעו הרחמן ומה גם על בנו ידידו ואעשה כן גם אני שהפך הזמן לאשר יחפוץ, ויש בזה הנאה לישראל שיעמוד זכות העת. גם יעשה ה' דברו הטוב בכבודו ובעצמו כמו שעשה אברהם וחבש חמורו בעצמו, והוא אומרו וישקף ה': |
 | וַיַּחֲבֹשׁ אֶת חֲמֹרוֹ |
|  | מה מלמדנו? |
| |  | רש"י |
| | |  | ויחבש. הוא בעצמו ולא צוה לאחד מעבדיו שהאהבה מקלקלת השורה: |
 | וַיִּקַּח אֶת שְׁנֵי נְעָרָיו אִתּוֹ וְאֵת יִצְחָק בְּנוֹ |
|  | מי הם נעריו? מדוע לקח דווקא שני נערים עמו? |
| |  | רש"י |
| | |  | את שני נעריו. (ב"ר) ישמעאל ואליעזר שאין אדם חשוב רשאי לצאת לדרך בלא ב' אנשים שאם יצטרך הא' לנקביו ויתרחק יהיה השני עמו: |
 | וַיְבַקַּע עֲצֵי עֹלָה |
|  | תרגום "ויבקע" |
| |  | רש"י |
| | |  | ויבקע. תרגומו וצלח כמו (ש"ב יח) וצלחו הירדן לשון ביקוע סינדר"א בלע"ז (שפאלטען): |
|  | מדוע טרח אברהם לקחת איתו בכל הדרך את העצים הללו? |
| |  | רמב"ן |
| | |  | ויבקע עצי עולה. זריזותו במצוה, אולי לא ימצא שם במקום ההוא עצים והוליכם שלשה ימים, או שהיה אברהם פוסל לקרבן עץ שנמצא בו תולעת כדין התורה (מדות ב ה), ולקח מביתו עצים טובים לעולה, וכן אמר ויבקע עצי עולה: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | ויבקע עצי עולה. מזריזותו במצוה כי אולי לא ימצא במקום ההוא עצים והוליכם ג' ימים. או שהיה אברהם פוסל עץ שנמצא בו תולעת כדין התורה ולקח מביתו עצים טובים ראוים לעולה ועל זה אמר ויבקע עצי עולה. א"ר ברכיה בשכר שבקע אברהם עצי עולה זכה שבקע הקב"ה הים לבניו שנא' (שמות יד) ויבקעו המים. א"ל ר' לוי דייך ברכיה אלא אברהם לפי כחו והקב"ה לפי כחו, עד כאן בב"ר |
|  | מה אברהם עשה עם עצים אלו? |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | ויבקע עצי עולה. ושמם על החמור: |
 | וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר לוֹ הָאֱלֹהִים: |
|  | לאן אברהם הלך? |
| |  | ספורנו |
| | |  | וילך אל המקום. אל ארץ המוריה (פסוק ב). |
|