| לֹא יִהְיֶה כְלִי גֶבֶר עַל אִשָּׁה |
| | מה התורה אוסרת כאן? מדוע? מה כלול ב- "כלי גבר"? |
| | | רש"י |
| | | | לא יהיה כלי גבר על אשה. (ספרי. נזיר נט) שתהא דומה לאיש כדי שתלך בין האנשים שאין זו אלא לשם ניאוף: |
| | | רשב"ם |
| | | | לא יהיה כלי גבר על אשה. ללכת בין האנשים ולזנות: |
| | | אבן עזרה |
| | | | לא יהיה כלי גבר. נסמכה בעבור צאת למלחמה כי האשה לא נבראת כי אם להקים הזרע ואם היא תצא עם אנשים למלחמה תבא בדרך לידי זנות וכן לא ילבש גבר והטעם זכר שלא נתמלא זקנו יתערב עם הנשים וינאף הוא והן ואינו (צ"ל ואין) יודע |
| | | רבינו בחיי |
| | | | לא יהיה כלי גבר על אשה. מנע הכתוב כלי זיין מן האשה כדי שלא תצא למלחמה ויהיה סבה לזנות, וכן האיש אם ילבש שמלת אשה ושיתערב עם הנשים, כל זה תועבת ה'. וכן דרשו רז"ל כי תועבת ה' אלהיך, דבר המביא לידי תועבה. |
| | ביאור לסמיכות פרשה זו לקודמתה. |
| | | אבן עזרה |
| | | | [עיין בפירושו לפסוק זה תחת הכותרת "מה התורה אוסרת" וכו'] |
| וְלֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה |
| | מהו האיסור כאן? מהו טעמו? |
| | | רש"י |
| | | | ולא ילבש גבר שמלת אשה. לילך לישב בין הנשים ד"א שלא יסיר שער הערוה ושער של בית השחי: |
| | | אבן עזרה |
| | | | לא יהיה כלי גבר. נסמכה בעבור צאת למלחמה כי האשה לא נבראת כי אם להקים הזרע ואם היא תצא עם אנשים למלחמה תבא בדרך לידי זנות וכן לא ילבש גבר והטעם זכר שלא נתמלא זקנו יתערב עם הנשים וינאף הוא והן ואינו (צ"ל ואין) יודע |
| | | רבינו בחיי |
| | | | לא יהיה כלי גבר על אשה. מנע הכתוב כלי זיין מן האשה כדי שלא תצא למלחמה ויהיה סבה לזנות, וכן האיש אם ילבש שמלת אשה ושיתערב עם הנשים, כל זה תועבת ה'. וכן דרשו רז"ל כי תועבת ה' אלהיך, דבר המביא לידי תועבה. |
| כִּי תוֹעֲבַת יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ כָּל עֹשֵׂה אֵלֶּה: |
| | מה התורה מוסיפה כאן להסביר למהותם של האיסורים הנ"ל? |
| | | רש"י |
| | | | כי תועבת. לא אסרה תורה אלא לבוש המביא לידי תועבה: |
| | מה עוד כלול באיסורים אלו? |
| | | רבינו בחיי |
| | | | ומן הכתוב הזה למדנו רז"ל מפי השמועה שאסור לו לאדם להתקשט בקשוט המיוחד להן, כגון לראות במראה וכיוצא בו, והוא אחד מן השלשה דברים שהוצרכו חכמים להתיר לבית רבי, ושמע מינה שאסור הוא לשאר בני אדם שיסתכלו במראה לפי שהוא קשוטי הנשים אלא א"כ היה סופר שהתירו לו להסתכל כדי לחזק כח הראות, או שהוא חולה וחלוש ורוצה להסתכל בתאר פניו, הרי זה מותר, שאין זה בכלל קשוט ואינו דרך תאוה ופתויי יצר הרע. ועוד אמרו רז"ל לקט לבנות מתוך שחורות חייב משום לא ילבש גבר שמלת אשה. ועוד דרשו רבותינו ז"ל כי מה שהרגה יעל לסיסרא ביתד ולא הרגתו בסכין, משום לא יהיה כלי גבר על אשה: |
| | הערה למנהגי הלבוש הישראלי |
| | | אבן עזרה |
| | | | וזה יורה כי מנהג ישראל היה וכן ברובי המלכיות להיות מלבוש האנשים איננו כמלבוש הנשים רק הפרש ביניהם. ויש אומרים על חוץ לדרך ואין צורך רק השם יתעב מי שישנה מעשה השם: |
| | ביאור למסיכות העניינים ולרצף הפרשיות |
| | | בעלי טורים |
| | | | כי תועבת ה'. כי יקרא קן צפור. לומר שלא יסתכל בעוף ובעופפת כשנזקקין זה לזה: |
| | | ספורנו |
| | | | [מובא בפירושו לפרק כ"א פסוק ט"ו] כי-תהיין לאיש שתי נשים. אחר נצחון המלחמה, דבר בעניני בני המדינה, והם עסקי הנשים והבנים (להלן טו-כג), והמקנה (כב, א-ד), והתכשיטים (שם ה), והציד (שם ו-ז) והבנין (שם ח), ועבודת האדמה (שם ט-יב). |
|