| וְאָמְרוּ אֶל זִקְנֵי עִירוֹ בְּנֵנוּ זֶה סוֹרֵר וּמֹרֶה אֵינֶנּוּ שֹׁמֵעַ בְּקֹלֵנוּ זוֹלֵל וְסֹבֵא: |
| | עיון בצורת הכתיב של תיבות הפסוק |
| | | בעלי טורים |
| | | | בננו. חסר י', כאלו עבר על עשרת הדברות: ומרה. חסר וי"ו, כי וזאת הברכה מרה יהיה לו באחרונה: |
| | פירוש "זולל וסובא". מהי החומרה שבמעשיו? |
| | | רשב"ם |
| | | | זולל וסובא. כדכתיב אל תהי בסבאי יין בזוללי בשר למו: |
| | | אבן עזרה |
| | | | זולל. מפורש והוא זולל בשר רק הוא שם כלל לנותן בכל מה שיתאוה כל מה שיבוקש ממנו: וסובא. מרבה לשתות והוא המשתכר והנה זה כמו אפיקורוס כי לא יבקש חיי העוה"ז כי אם להתענג בכל מיני מאכל ומשתה. |
| | | ספורנו |
| | | | זולל וסבא. כי סובא וזולל יורש, וילסטם למלא נפשו. |
| | עיון ברצף הפרשיות הסמוכות (ועיין לקט פיורשים בנושא זה בפסוק י"ח) |
| | | אבן עזרה |
| | | | ונסמכה זו הפרשה בעבור אשת יפת תאר והעד ושם אמו. והרמז שרמזתי בבני אהרן: |
| | מה הבן עשה עד שהוא מובא בפני בית דין שדן דיני נפשות? |
| | | רבינו בחיי |
| | | | ואמרו אל זקני עירו בננו זה סורר ומורה. בתחלה מביאין אותו אביו ואמו לבית דין של שלשה, ומביאין שני עדים שגנב משל אביו וקנה בשר ויין ממה שגנב ואכל, וב"ד מלקין אותו אחר ההתראה. חזר וגנב ועשה כן מביאין אותו לב"ד של עשרים ושלשה והעדים עמהם וגומרין דינו ונסקל: |
| | | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק י"ח] כי יהיה לאיש בן סורר ומורה. על שם סופו הוא נהרג כדפרש"י ואי קשיא כיון שנהרג מפני שעתיד ללסטם את הבריות אין לחייבו במיתה חמורה מלסטים דאלו רוצח בסייף וזה בסקילה ונראה לומר מדכתיב איננו שומע בקול אביו ובקול אמו והוי כמו מקלל אביו ואמו שהוא בסקילה שנא' אביו ואמו קלל דמיו בו: |
|