| כִּי יְקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם |
| | מדוע הוזכרו שני שמותיו אלו? |
| | | אור החיים |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק א'] להלחם וגו' להושיע וגו'. פירוש להלחם וגו' לאבד אויביכם, ואומרו להושיע וגו' פירוש שלא ימות מבני ישראל אחד במלחמה, וזה הוא עיקר הנס שתהיה המלחמה כבדה באויביהם ולא יפקד אחד מבני ישראל, ואולי כי לזה נתכוון במה שאמר בתחילת הכתוב ה' אלהיכם הזכיר הרחמים והדין, רחמים להושיע ישראל, דין לאבד אויביהם, וזולת זה היה די באומרו כי אלהיכם הולך: |
| הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם: |
| | מהי "הליכה" ביחס לה'? |
| | | רש"י |
| | | | ההולך עמכם. זה מחנה הארון: |
| | מהו עניינו של פסוק זה לקראת יציאה למלחמה? עיון בפרטים השונים שבפסוק |
| | | רש"י |
| | | | כי ה' אלהיכם וגו'. הם באים בנצחונו של ב"ו ואתם באים בנצחונו של מקום פלשתים באו בנצחונו של גלית מה היה סופו נפל ונפלו עמו: |
| | | רמב"ן |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק א'] כי תצא למלחמה וגו' וראית סוס ורכב וגו'. זו מצוה מחודשת, אמרה להם עתה בבואם במלחמות: וטעם כי ה' אלהיכם ההלך עמכם להלחם לכם עם איביכם להושיע אתכם. יזהירם שלא ירך לבבם ולא ייראו מן האויבים, ויאמר שלא יבטחו בזה בגבורתם לחשוב בלבם גבורים אנחנו ואנשי חיל למלחמה, רק שישיבו לבם אל השם ויבטחו בישועתו ויחשבו כי לא בגבורת הסוס יחפץ ולא בשוקי האיש ירצה כי רוצה ה' את יראיו את המיחלים לחסדו. ואמר להלחם לכם עם אויביכם, כי יפילם לפניכם לחרב. ואמר להושיע אתכם, שהם ינצלו במלחמה ולא יפקד מהם איש, כי יתכן שינצחו את אויביהם וימותו גם מהם רבים כדרך המלחמות. ועל כן צעק יהושע בנפול מהם בעי כשלשים וששה איש (יהושע ז ז-ט), כי במלחמת מצוה שלו לא היה ראוי שיפול משערת ראשם ארצה, כי לה' המלחמה: והנה הכהן שהוא העובד את השם יזהירם ביראתו ויבטיחם, אבל השוטרים ידברו בנוהג שבעולם פן ימות במלחמה, כי בדרך הארץ בכל המלחמות ימותו אנשים גם מכת הנוצחים. וצוה על השלשה האלה לשוב, כי לבו על ביתו וכרמו ועל אשתו וינוס: |
| | | אור החיים |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק א'] להלחם וגו' להושיע וגו'. פירוש להלחם וגו' לאבד אויביכם, |
| | מה "להושיע אתכם" מוסיף על הנאמר בתחילת הפסוק? |
| | | רמב"ן |
| | | | [עיין בפירושו לפסוק א', המובא גם בפסוק זה תחת הכותרת "מהו עניינו של פסוק זה" וכו'] |
| | | רבינו בחיי |
| | | | להושיע אתכם. כלומר שיציל אתכם לגמרי במלחמה ולא יפקד מכם איש כמו שאירע במלחמת מדין שכתוב שם (במדבר לא) ולא נפקד ממנו איש, שהרי מנהג העולם בשאר האומות אע"פ שמנצחין שיאבדו רבים מהם, אבל במלחמת מצוה הם ינצחו את הכל ואחד מהם לא ימות שם, ועל כן צעק יהושע בנפול מהם בעי כשלשים וששה איש, ודרשו רז"ל זה יאיר בן מנשה ששקול כרובם של סנהדרין: |
| | | אור החיים |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק א'] להלחם וגו' להושיע וגו'. פירוש להלחם וגו' לאבד אויביכם, ואומרו להושיע וגו' פירוש שלא ימות מבני ישראל אחד במלחמה, וזה הוא עיקר הנס שתהיה המלחמה כבדה באויביהם ולא יפקד אחד מבני ישראל, ואולי כי לזה נתכוון במה שאמר בתחילת הכתוב ה' אלהיכם הזכיר הרחמים והדין, רחמים להושיע ישראל, דין לאבד אויביהם, וזולת זה היה די באומרו כי אלהיכם הולך: |
|