| וַיֹּאמֶר הָאָדָם זֹאת הַפַּעַם |
| | בניגוד לאיזה עניין אומר האדם כאן: "זאת הפעם"? |
| | | רש"י |
| | | | זאת הפעם. מלמד שבא אדם על כל בהמה וחיה, ולא נתקררה דעתו עד שבא על חוה (יבמות סג.): |
| | | רמב"ן |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק כ'] והנכון בעיני, כי לא היה החפץ לפניו יתברך לקחת צלעו ממנו עד שידע אדם שאין בנבראים עזר לו, ושיתאוה שיהיה לו עזר כמותם. ומפני זה היה צריך לקחת ממנו אחת מצלעותיו. וזה טעם "ולאדם לא מצא עזר כנגדו", כלומר ולשם האדם לא מצא עזר שיהיה ראוי כנגדו ותקרא בשמו שיוליד ממנו. ואין צורך בכאן לדברי המפרשים (ראב"ע בפסוק יח, והרד"ק) שאמרו כי יבא בכאן שם במקום הכנוי, ולו לא מצא עזר כנגדו, כדרך נשי למך (להלן ד כג), ואת יפתח ואת שמואל (ש"א יב יא). וזהו שאמר "זאת הפעם", כלומר הפעם הזאת מצאתי עזר לי, שלא מצאתי עד הנה בשאר המינים, כי היא עצם מעצמי ובשר מבשרי, וראוי שתקרא בשמי ממש, כי נוליד זה מזה. |
| | | רשב"ם |
| | | | זאת הפעם עצם מעצמי. דווקא, אבל מכאן ואילך אינו כן, אלא (אדרבה איפכא) האיש יוצא מן האשה: |
| | | אבן עזרה |
| | | | ויאמר. אז אמר. זאת הפעם. מצאתי עזר כנגדי כמוני כי ממני היה. ודבר לילית דרש: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | זאת הפעם. ע"ד הפשט זאת הפעם בלבד היא שנלקחה עצם מעצמי אבל מכאן ואילך לא יצטרך לקחת אשה מצלע אלא הבריות יתעסקו בפריה רביה כן פירש"י ז"ל: |
| | | ספורנו |
| | | | זאת. הנקבה הזאת. הפעם. בפעם הזאת היא עצם מעצמי ובשר מבשרי. שלא תהיה כן כל נקבת האדם לעתיד. |
| | | העמק דבר |
| | | | זאת הפעם. כפי' הספורנו. נקבה זאת ולא אשר יהיה מכאן ולהבא:עצם מעצמי ובשר מבשרי. שידע שאהבתו אותה בעוד לא בא אליה ועוד לא דבק בה כ"א בלי דעת ואמר דרק בזאת הפעם הוא כן באשר היא עצם מעצמיו. וכמו שהאדם אוהב את ידו. אבל לדורות לא יהיה כן אלא הדביקה תקרבם להיות אחד:לזאת יקרא אשה. ראה והתבונן עוד הבדל באשה זו מנשים שיהיה אח"כ. שראה בה שנבראת לשרתו באהבה בלתי מוגבלת לפי צרכי עצמה ורק לצרכיו. כמו שידו של אדם משמש לעין וראש האדם ואמר ע"ז כי רק זאת היא כן ונקראת אשה בעצם וראשונה:כי מאיש לקחה זאת. ודרך החלק להיות נכסף אל הכלל שבא ממנו. אבל אח"כ לא יהיה כן. ואע"ג שקוראים לכל דבק אשה. אינו דם העצם רק כנוי. ולהלן יבואר שהיא האשה עצמה נשתוה טבעה אחר שאכלה את עץ הדעת ונעשית ככל הנשים המבקשות אהבת האיש לטובת עצמן: |
| עֶצֶם מֵעֲצָמַי וּבָשָׂר מִבְּשָׂרִי |
| | פירוש. מה האדם אומר כאן? מה מיוחד בפעם הזו? |
| | | העמק דבר |
| | | | עצם מעצמי ובשר מבשרי. שידע שאהבתו אותה בעוד לא בא אליה ועוד לא דבק בה כ"א בלי דעת ואמר דרק בזאת הפעם הוא כן באשר היא עצם מעצמיו. וכמו שהאדם אוהב את ידו. אבל לדורות לא יהיה כן אלא הדביקה תקרבם להיות אחד: |
| | מדרש חז"ל על היותה האשה עצם מעצמותיו של האדם |
| | | רבינו בחיי |
| | | | וע"ד המדרש עצם מעצמי האשה קשה בטבעה לפי שנבראת מן העצם אבל טבע האדם הוא נוח שנברא מן העפר שהוא נוח. ומפני זה תמצא באדם וייצר כי היה כמו הטיט שהוא נוח ביד היוצר. ובאשה נאמר בה ויבן כאדם שבונה בנין באבנים שהם קשים, ומזה אמר הכתוב (תהלים קג יג) כרחם אב על בנים יחס הרחמים לאב ויחס מדת הדין אל האם הוא שכתוב (משלי לא א) משא אשר יסרתו אמו. |
| לְזֹאת יִקָּרֵא אִשָּׁה |
| | מה הקשר בין הכינוי "אשה" לבין המאפיינים שנאמרו עד כה בפסוק זה? |
| | | העמק דבר |
| | | | לזאת יקרא אשה. ראה והתבונן עוד הבדל באשה זו מנשים שיהיה אח"כ. שראה בה שנבראת לשרתו באהבה בלתי מוגבלת לפי צרכי עצמה ורק לצרכיו. כמו שידו של אדם משמש לעין וראש האדם ואמר ע"ז כי רק זאת היא כן ונקראת אשה בעצם וראשונה: |
| | מה תפקידה של אות למ"ד בתיבת "לזאת"? |
| | | אבן עזרה |
| | | | לזאת. בעבור זאת. וכן אמרי לי אחי הוא: |
| | פירוש "יקרא" |
| | | אבן עזרה |
| | | | וטעם יקרא. על שם: |
| | עיון במבנה הדקדוקי של תיבת "אשה", והדגשת אות שי"ן שבה |
| | | אבן עזרה |
| | | | ודגשות שי"ן אשה. תמורת היו"ד הנח הנעלם שהוא באיש ויתכן שסבת דבור אשה דגוש ולא רפה שלא יתערב עם אישה שהוא בעלה כי פעם יחסרו הראות הה"א. ונשים מן אנוש ואנשים: |
| | מה ההבדל בין "זאת" של תחילת הפסוק לבין "לזאת" של פסקה זו? |
| | | ספורנו |
| | | | זאת. הנקבה הזאת. הפעם. בפעם הזאת היא עצם מעצמי ובשר מבשרי. שלא תהיה כן כל נקבת האדם לעתיד. לזאת. לכל נקבת האדם לעתיד. יקרא אשה. אף על פי שלא תהיה חלק איש. כי מאיש לקחה זאת. הראשונה לכלן. |
| כִּי מֵאִישׁ לֻקֳחָה זֹּאת: |
| | מהו נימוק זה? מה הפסיקה באה ללמדנו? |
| | | רש"י |
| | | | לזאת יקרא אשה כי מאיש וגו'. לשון נופל על לשון, מכאן שנברא העולם בלשון הקודש (ב"ר): |
| | | העמק דבר |
| | | | כי מאיש לקחה זאת. ודרך החלק להיות נכסף אל הכלל שבא ממנו. אבל אח"כ לא יהיה כן. ואע"ג שקוראים לכל דבק אשה. אינו דם העצם רק כנוי. ולהלן יבואר שהיא האשה עצמה נשתוה טבעה אחר שאכלה את עץ הדעת ונעשית ככל הנשים המבקשות אהבת האיש לטובת עצמן: |
| | מהו הבנין הדקדוקי של "לקחה"? |
| | | אבן עזרה |
| | | | ולא נדגש קו"ף לקחה זאת להקל על הלשון. והוא מהבנין הכבד ואם לא נמצא: |
| | מהו ההבדל בין המיקום בו נברא האיש ונבראה האשה? |
| | | רבינו בחיי |
| | | | ומתוך הפרשה הזאת מתבאר כי האשה נבראת בגן עדן כי שם נלקחה מצלעות האדם ועצם מעצמיו, והאדם שהונח בגן עדן נברא חוץ לגן: |
| | מהו ייחודה של אשה זו ביחס לכל הנשים שבעולם שלאחר החטא? |
| | | העמק דבר |
| | | | [עיין בפירושו לפסוק זה תחת הכותרת "בניגוד לאיזה עניין" וכו'] |
|