
 | כִּי פָתֹחַ תִּפְתַּח אֶת יָדְךָ לוֹ |
|  | פירוש "כי" כאן. האם התורה נותנת כאן נימוק? מה הקשר לפסוק הקודם? |
| |  | רש"י |
| | |  | כי פתח תפתח. הרי כי משמש בלשון אלא: |
| |  | רשב"ם |
| | |  | כי פתוח תפתח את ידך. אלא תשמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בליעל כלומר דבר שהוא של רשעים כמו דבר בליעל יצוק. שפתתונו כן: |
| |  | אור החיים |
| | |  | כי פתוח וגו'. צריך לדעת מה נתינת טעם הוא זה ללב אטום, ואולי שנתכוון לומר לו על דרך אומרו (משלי י"א) יש מפזר ונוסף עוד, כי על ידי שפותח הוא ידו פותחים לו שערי שפע, והוא אומרו כי פירוש טעם שאני אומר לך שלא תאמץ וגו' כי פתוח פירוש אוצר הנעלם אם אתה תפתח את ידך, וגמר אומר והעבט וגו' פירוש כשאתה פותח את ידך לו אינך עושה אלא הלואה דוקא ותכף ה' ישלם לך בתוספת מרובה, ובזה יש טעם נכון ללבו שלא יתאמץ וכו': |
|  | מהו הבנין הדקדוקי של "פתח"? |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | פתח תפתח. שם הפעל וכל מקום שאיננו כתוב הוא דרך קצרה גם הדרש יפה: |
|  | מה הכפילות שבביטוי באה ללמדנו? |
| |  | רש"י |
| | |  | פתח תפתח. אפילו כמה פעמים (ב"מ לא): |
| |  | בעלי טורים |
| | |  | פתח. פ"א כפולה לומר פתח לו ידך וגם פיך לשדלו בדברים. ד"א הראוי לפת תן לו פת, הראוי למעדנים תן לו מעדנים ותפק לו רצון בכל מיני מתיקה. ד"א פתוח תפתח. אם הוא מתבייש תביא לו לפתחו. ד"א פתוח תפתח. כפל הדבר וכן נתן תתן לו (פסוק י). הענק תעניק לו (פסוק יד). לומר שאין שעור להענקה אלא תתן ותחזור ותתן. |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | כי פתוח תפתח את ידך. אפילו מאה פעמים. |
|  | רמז מהכתיב החסר של תיבת של "פתח" |
| |  | בעלי טורים |
| | |  | פתח. חסר וי"ו מצוה ביום ו' ליתן פת לעניים תקנת עזרא: |
|  | פירוש "ידך לו" |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | את ידך לו. לאשר אין לו כלום: |
 | וְהַעֲבֵט תַּעֲבִיטֶנּוּ |
|  | פירוש. הסבר לכפילות הביטוי |
| |  | רש"י |
| | |  | והעבט תעביטנו. אם לא רצה במתנה תן לו בהלואה: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | והעבט תעביטנו. תתן לו משלך על עבוטו והנה תעביטנו תקח עבוטו: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | והעבט תעביטנו, אם לא רצה במתנה תן לו לשם הלואה. |
|  | מה בין חובה זו, לבין חובת הנתינה שהוזכרה בפיסקה הראשונה של הפסוק? |
| |  | אור החיים |
| | |  | כי פתוח וגו'. צריך לדעת מה נתינת טעם הוא זה ללב אטום, ואולי שנתכוון לומר לו על דרך אומרו (משלי י"א) יש מפזר ונוסף עוד, כי על ידי שפותח הוא ידו פותחים לו שערי שפע, והוא אומרו כי פירוש טעם שאני אומר לך שלא תאמץ וגו' כי פתוח פירוש אוצר הנעלם אם אתה תפתח את ידך, וגמר אומר והעבט וגו' פירוש כשאתה פותח את ידך לו אינך עושה אלא הלואה דוקא ותכף ה' ישלם לך בתוספת מרובה, ובזה יש טעם נכון ללבו שלא יתאמץ וכו': |
 | דֵּי מַחְסֹרוֹ אֲשֶׁר יֶחְסַר לוֹ: |
|  | מהו ההיקף של חובת הצדקה לפי פיסקה זו, ומה לא כלול בחובה זו? |
| |  | רש"י |
| | |  | די מחסורו. ואי אתה מצווה להעשירו: אשר יחסר לו. אפילו סוס לרכוב עליו ועבד לרוץ לפניו: לו. (כתובות סז) זו אשה וכן הוא אומר (בראשית ב) אעשה לו עזר כנגדו: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | די מחסורו. ואי אתה מצווה לעשרו. אשר יחסר לו. אפילו סוס לרכוב עליו ועבד לרוץ לפניו, אפילו להשיאו אשה, ממה שכתוב (בראשית ב) אעשה לו עזר כנגדו: |
|