
 | רַק אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע בְּקוֹל יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ |
|  | מהו "רק"? מה הקשר לפסוק הקודם? הסבר לרצף הפסוקים שבפרשה |
| |  | רש"י |
| | |  | רק אם שמוע תשמע. אז לא יהיה בך אביון: |
| |  | רשב"ם |
| | |  | אם שמוע תשמע והעבטת. תקח משכנותם בעל כרחם על הלוואותיך: |
| |  | אור החיים |
| | |  | רק אם שמוע וגו'. אמר מאמר זה סמוך למאמר לא יהיה בך אביון, לפי שהעושר והעוני לפי דבריהם ז"ל (מו"ק כח.) אינם תלוים בזכות, לזה אמר סמוך להבטחת מניעת האביון רק אם שמוע וגו' [ועיין עוד בפירושו לפסוק זה תחת הכותרת "פירוש לחלקים השונים" וכו'] |
| |  | כלי יקר |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק ד'] אפס כי לא יהיה בך אביון. ולמטה נאמר כי לא יחדל אביון מקרב הארץ. ואמרו רז"ל (ספרי ראה קלב) הא בזמן שעושין רצונו של מקום הא בזמן שאין עושין רצונו. והעד על זה מה שנאמר אפס כי לא יהיה בך אביון וגו' רק אם שמוע תשמע בקול ה'. ר"ל אך ורק בתנאי זה אם שמוע תשמע. |
|  | הסבר לביטוי הכפול "שמוע תשמע" |
| |  | רש"י |
| | |  | שמוע תשמע. שמוע קמעא משמיעין אותו הרבה: |
 | לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם: |
|  | פירוש לחלקים השונים שבפיסקה. מה הקשר בין עוני ועושר, לבין קיום תורה ומצוות? |
| |  | אור החיים |
| | |  | רק אם שמוע וגו'. אמר מאמר זה סמוך למאמר לא יהיה בך אביון, לפי שהעושר והעוני לפי דבריהם ז"ל (מו"ק כח.) אינם תלוים בזכות, לזה אמר סמוך להבטחת מניעת האביון רק אם שמוע וגו' פירוש אם ישראל ישמרו כל האמור בפסוק, שמוע תשמע זה תלמוד תורה ללמוד וללמד, לשמור זה מל"ת, ולעשות זה מ"ע, וגמר אומר את כל וגו' פירוש שלא יהיה בידו ביטול שום מצות לא תעשה ולא מניעה משום מצות עשה אז הוא שישנו בהבטחה שלא יהיה בו אביון, כי מאמר חז"ל שאמרו שאינו תלוי בזכות הוא הגם שיהיו זכיותיו מרובים כל שיש לו אפילו חטא א' לא ישלוט על המזל המראה עליו עוני אבל כשיגיע לשלימות התורה והמצות ישלוט גם על המזל וישיג עושר ובנים וחיים: |
|