
 | וְזֶה דְּבַר הַשְּׁמִטָּה |
|  | פירוש. מה הקדמה זו באה ללמדנו? |
| |  | בעלי טורים |
| | |  | וזה דבר השמטה שמוט. שצריך לומר משמט אני: |
| |  | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | |  | וזה דבר השמטה. מכאן אמרו רבותינו הפורע לחברו בשמטה כו' וכן ברוצח כתיב וזה דבר הרוצח שגלה לעיר מקלט צריך לומר רוצח אני ובירושלמי מסיק ש"מ האי מאן דחכים בחדא מסכתא ומוקרין ליה כגון תרתין צריך למימר בחדא לחודא אנא חכים: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | [עיין בפירושו לפסוק זה תחת הכותרת "האם מותר ללוה להחזיר את" וכו'] |
| |  | ספורנו |
| | |  | וזה דבר השמטה. כשאמר האל יתברך "והשביעת תשמטנה" (שמות כג, יא) היתה הכונה שתעשה שמטת כספים. |
|  | ביאור לסמיכות הפרשיות |
| |  | בעלי טורים |
| | |  | [מובא בפירושו לפרק י"ד פסוק כ"ט] יברכך ה' אלהיך בכל מעשה ידיך. וסמיך ליה (להלן טו, ב) וזה דבר השמטה שמוט. זהו דכתיב (ויקרא כה, כא) וצויתי את ברכתי וגו' ועשת את התבואה לשלש השנים: |
 | שָׁמוֹט כָּל בַּעַל מַשֵּׁה יָדוֹ אֲשֶׁר יַשֶּׁה בְּרֵעֵהוּ |
|  | פירוש. מה התורה מצווה כאן? |
| |  | רש"י |
| | |  | שמוט כל בעל משה ידו. שמוט את ידו של כל בעל משה: |
|  | מהו "בעל" כאן? |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | ובעל. כמו והחכמה תחיה בעליה את נפש בעליו יקח והטעם מי שהדבר ברשותו: |
|  | פירוש "משה" ופירוש "ישה". מהו הבנין הדקדוקי של תיבות אלו? |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | משה. במשקל מטה והוא שם לפי דעתי ולפי דעת רבים הוא פועל: ישה. פועל יוצא והלוקח יקרא נושה בו: |
 | לֹא יִגֹּשׂ אֶת רֵעֵהוּ וְאֶת אָחִיו |
|  | פירוש "יגוש". מהו הבנין הדקדוקי של התיבה? |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | יגוש. ילחץ כמו וכל עצביכם תנגושו והנה נראה הנו"ן בפעלי העתיד מבעלי הנו"ן: |
|  | עיון בפסוקים המוקדשים לאיסור זה |
| |  | רמב"ן |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק ג'] את הנכרי תגש. זו מצות עשה, לשון רש"י מספרי (ראה קל). ופירושו מצות עשה באחיך, הנכרי תגוש ולא אחיך, ולאו שבא מכלל עשה עשה. ולפי ששנינו שם (ספרי קכט) לא יגוש, ליתן עליו לא תעשה, חזרו ושנו את הנכרי תגוש זו מצות עשה, לומר שעובר עליו בעשה ולא תעשה. וכך אמרו שם (ספרי תצא קכט) לנכרי תשיך (להלן כג כא), מצות עשה, ולאחיך לא תשיך, זו מצות לא תעשה, והוא כמו שפירשנו מצות עשה באחיך, וכך פירש שם רש"י, לא שיהיה מצוה להלוות לנכרי ברבית כלל, וכן מוכח בגמרא בפרק איזהו נשך (ב"מ ע:): והרב רבי משה (הל' מלוה ולוה פ"א ה"ב ושם פ"ה ה"א) עשאן שתיהן מצות ממש, לנגוש את הנכרי ולהלוותו ברבית, טעה בלשון הזה השנוי בספרי. ושם הוא מורגל במקומות רבים, כל עוף טהור תאכלו, מצות עשה, כל שרץ העוף, מצות לא תעשה, וכן הזכירו בספרא (שמיני פרשה ג א). ובספרי (ראה צו) זאת הבהמה אשר תאכלו, מצות עשה. ודבר ברור הוא: |
 | כִּי קָרָא שְׁמִטָּה לַיקֹוָק: |
|  | פירוש. מי "קרא" שמטה? מהו עניינה של סיומת זו? |
| |  | רמב"ן |
| | |  | מקץ שבע שנים תעשה שמטה. הנכון בעיני, שיזהיר על שנת השבע עצמה, שנעשה אותה שמטה בחריש ובקציר, כמו שאמר (שמות כג יא) והשביעית תשמטנה ונטשתה, וזה טעם "תעשה שמטה" שתשבות, כדרך לעשות את יום השבת (לעיל ה טו). וקצר באסור הזריעה והזמירה שכבר הזכירם בביאור (ויקרא כה ד), אבל הוסיף לבאר כי היא שמטה לה' גם בהשמט כספים. וזה טעם כי קרא שמטה לה', שהיא שבת לה' וכל המעשים ישבותו, וכבר רמזתי סודה (שם שם ב): |
| |  | רשב"ם |
| | |  | כי קרא שמטה לה'. כלומר כי הגיע זמן שמטה כמו מקראי קדש קרא עלי מועד קראן צום כלם לשון זמן: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | [עיין בפירושו לפסוק זה תחת הכותרת "האם מותר ללוה להחזיר את" וכו'] |
| |  | ספורנו |
| | |  | שמוט כל- בעל משה ידו.. קרא שמטה. האל יתברך באמרו "תשמטנה". |
|  | מהו "לה'" כאן? |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | שמטה ליי'. לכבוד השם שנתן לו הממון וטעם הסמך המלה לשם בעבור שבת היא ליי': |
|  | האם מותר ללוה להחזיר את חובו? האם מותר למלוה לקבל את הפרעון? עיון בפרטי דינים. |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | וזה דבר השמטה. אמרו רז"ל, אומר לו המלוה ללוה משמט אני, לכשיביא מעותיו שעברה עליהם שמטה אם אמר לו הלוה אני רוצה לפרעך, יקבל המלוה ממנו, שלא הזכיר הכתוב ללוה שלא יפרע את חובו כמו שעשה ברבית שמנע לשניהם כענין שכתוב (דברים כג) לא תשיך לאחיך, שהיא אזהרה ללוה, אבל בשמטה לא הזהיר אלא למלוה שלא יגוש את הלוה לפרעו ולא ינהוג אדנות בעצמו להכריחו על פרעונו, לפי שהיובל הוא קובל לאדון הכל יתעלה, וזהו כי קרא שמטה לה', אבל אם הביא לו הלוה מדעתו מותר לו למלוה לקבל מידו. ואמרו רז"ל שהמחזיר למלוה חוב שעברה עליו שביעית רוח חכמים נוחה הימנו. ואם אינו מחזיר אפשר המלוה לביישו ולומר לו תראה שתאכל מעותי חנם. וכן הלוה יכול למחול הפקעת מצות שביעית בשעת הלואה ולומר ע"מ שלא ישמיטנו בשביעית לויתי ממון זה, שכל תנאי שבממון קיים. אבל לא יאמר שלא ישמיטנו שביעית, דמשמע שלא יהא דין שמטה בהלואתו וזה לאו כל כמיניה. ורשאי המלוה לתבוע חובו כל שנת השמטה לפי שאינה משמטת אלא בסופה, שנאמר מקץ. והמוסר שטר חובו לב"ד קודם לכן שוב אינה נשמטת, שכבר הוא נגוש ועומד ואין בו משום לא יגוש, אבל מששקעה החמה של ראש השנה של מוצאי שביעית אינו רשאי לתבעו אלא אם כן התנה עליו מתחלה. ויתומים אינן צריכין לתנאי זה, שהב"ד שבכל דור ודור אביהן של יתומים והרי הם כאלו באו שטריהם לידם והעמידם על נכסי הלוה. ואפילו מלוה שיש בו שבועה משמטת, כדתנן בפרק כל הנשבעין והשביעית משמטת את השבועה משום שנאמר וזה דבר השמטה ואמרו רז"ל מלמד שאפילו דבור משמט. ושמטת כספים נוהגת היא בכל מקום ובכל זמן מדרבנן כדי שלא תשתכח תורת שמטה מישראל, אלא שהכתוב תלה שמטת כספים בשמטת קרקעות, אע"פ שזו חובת הגוף וראויה שתנהוג בכל מקום שנאמר (שמות כג) תשמטנה ונטשתה, ודרשו רז"ל בשתי שמטות הכתוב מדבר אחת שמטת קרקע ואחת שמטת כספים בזמן שאתה משמט קרקע בארץ אתה משמט כספים בחוצה לארץ. ומכל מקום תקנת חכמים היא, וכן אנו רואין חכמי התלמוד שהיו עושין פרוזבול בבבל כדי להנצל מהפקעת שביעית. והמלוה לחברו לעשר שנים אין שביעית ראשונה משמטת הואיל ולא הגיע זמנו ליפרע, אלא שביעית שניה: |
|