
 | כִּי תִשְׁמַע בְּקוֹל יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ |
|  | מהו "כי" כאן? הסבר לרצף הפסוקים |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | וטעם כי תשמע. כן תעשה אם בקשת לעשות הישר בעיניו. |
| |  | אור החיים |
| | |  | ואומרו כי תשמע נתן טעם להבטחתו כי בשלמא אם היתה הרציחה של אנשי עיר הנדחת לנקמה אנושית יש מקום להנמשך מהדבר מה שאין כן עתה שאין המעשה אלא מטעם קבלת מצות המלך, והוא אומרו כי תשמע בקול ה' לשמור את כל מצותיו כי כשעושים משפט בעיר הנדחת כאלו קיימו כל מצות ה' כאומרם ז"ל (סנהדרין קי"א:): |
 | לִשְׁמֹר אֶת כָּל מִצְוֹתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לַעֲשׂוֹת הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ: |
|  | מדוע נאמר כאן "כל" מצוותיו? |
| |  | אור החיים |
| | |  | ואומרו כי תשמע נתן טעם להבטחתו כי בשלמא אם היתה הרציחה של אנשי עיר הנדחת לנקמה אנושית יש מקום להנמשך מהדבר מה שאין כן עתה שאין המעשה אלא מטעם קבלת מצות המלך, והוא אומרו כי תשמע בקול ה' לשמור את כל מצותיו כי כשעושים משפט בעיר הנדחת כאלו קיימו כל מצות ה' כאומרם ז"ל (סנהדרין קי"א:): |
|  | פירוש לכל הפסוק. מה הקשר בין חלקיו? |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | ואמר כי תשמע, באורו כי תשמע בקול שהוא ה' אלהיך לשמור את כל מצותיו, אז תעשה הישר בעיני ה', שהוא שם המיוחד, וזה מבואר: |
|  | הסבר לסמיכות העניינים – מה בין פרשה זו לבין הפרשה הבאה? |
| |  | בעלי טורים |
| | |  | לעשות הישר בעיני ה'. וסמיך ליה בנים אתם. דבזמן שעושים רצונו של מקום קרויים בנים: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | ונסמכה פרשת בנים אתם ליי'. בעבור המסיתים אח או בן או אב או אנשי עיר הנדחת ואסור להתאבל עליהם אף כי להתגודד כי הנה אסור הוא על כל מת: |
|