
 | וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח לֶחֶם וְחֵמַת מַיִם |
|  | פירוש "חמת" |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | וחמת מים. כלי ויתכן להיותו מעור או מעץ וכמוהו מספח חמתך. |
| ![Expand האם אברהם נתן לחם ומים בכמות שתספיק להם עד להגעתם למקום יישוב? [ועיין בפסוק הבא]](/WebResource.axd?d=AFcf9-1VsvyYrYviL_jYiR4PivJ0-1thFJ8PyzLC0N-WQrt14kLSk2rq7GJqVfn2a5YeKbOqfhIOSzuVLM4lMUOLUcgGw6iejFkatvsARbCBaz040&t=638421502613394147) | האם אברהם נתן לחם ומים בכמות שתספיק להם עד להגעתם למקום יישוב? [ועיין בפסוק הבא] |
| |  | רשב"ם |
| | |  | ותתע במדבר באר שבע. לפיכך ויכלו המים מן החמת שאלו הלכה דרך ישר היה מספיק לה החמת מים שנתן לה אברהם עד המלון: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | לחם וחמת מים. נתן אל הגר ושם על שכמה ואמר לה קחי אתך בנך וישלחה ויתכן שנתן לה כסף וזהב ולא פירוש הכתוב. ונתן לחם ומים מה שיספיק לה עד באר שבע כי בגרר היה אברהם. והנה היא הלכה ולא ידעה הדרך ותתע והנה בנה חלה מחסרון המים ואחר שלקחתו בחיקה וראתה שנפשו יוצא בצמא השליכתו: |
|  | מדוע אברהם לא נותן להם דברים נוספים? |
| |  | רש"י |
| | |  | לחם וחמת מים. ולא כסף וזהב לפי שהיה שונאו על שיצא לתרבות רעה: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | ואלו היה נותן ממון להגר שלא ברצון שרה לא שמר מצות השם. ויתכן שנתן לה כסף וזהב ולא פירוש הכתוב. |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | וישכם אברהם בבקר ויקח לחם וחמת מים. היה לו לתת לה כסף וזהב וגמלים נושאים אותם לפי שפע הממון שהיה בבית אברהם, כי בנו היה שהתפלל עליו לו ישמעאל יחיה לפניך. אבל מפני שאמרה לו שרה שיגרש אותו ואת אמו וה' אמר לאברהם כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה ע"כ שמע לקול שרה וגרש אותו ואת אמו בלחם וחמת מים כך פירש הרמב"ן ז"ל: ויתכן לומר כי מה שגרש אותו בלחם ומים שיכלול ענין אחר, והוא שאברהם ראה במראה הנבואה שעתידים בניו להשתעבד תחת ידי ישמעאל, וכי ישנאו אותם שנאה גדולה שאין אומה בעולם שיהיו שונאים לישראל כבני ישמעאל, וע"כ התנהג אברהם עמו כמו שראוי להתנהג עם השונא ונתן לו לחם ומים, הוא שכתוב (משלי כה) אם רעב שונאך האכילהו לחם ואם צמא השקהו מים: |
| |  | רמב"ן |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק ט"ו] והיה כל הענין הזה לאברהם מפני שצווה לעשות ככל אשר תאמר שרה, והיא צותה להוציאו מיד, ובמצותה לא נתן להם כסף וזהב ועבדים וגמלים נושאים אותם: |
 | וַיִּתֵּן אֶל הָגָר שָׂם עַל שִׁכְמָהּ וְאֶת הַיֶּלֶד |
|  | לפי הפירוש שגם את הילד שם על שכמה: מדוע הילד לא הולך ברגליו? |
| |  | רש"י |
| | |  | ואת הילד. (ב"ר) אף הילד שם על שכמה שהכניסה בו שרה עין רעה ואחזתו חמה ולא יכול לילך ברגליו: |
| |  | אור החיים |
| | |  | על שכמה ואת הילד. פירוש גם אותו שם על שכמה להיות שלא היה רוצה לצאת מבית אביו לזה עקדו כילד ושמו על שכמה וגירשה: |
|  | לפי הפירוש שלא שם את הילד על שכמה: מה אברהם שם לה על שכמה? |
| |  | רמב"ן |
| | |  | ואת הילד וישלחה. נמשך למעלה, ויתן אל הגר ואת הילד, כי גם הילד נתן לה שילך עמה באשר תלך: |
| |  | ספורנו |
| | |  | שם על שכמה. את החמת לאות שפחות, על דרך "והתעני תחת ידיה" (לעיל טז, ט), אבל לא חדל הצדיק מתת להם די מחסורם, כמו שאמרו זכרונם לברכה: "ויהי אלהים את הנער" (פסוק כ) לרבות חמריו וגמליו ופועליו (בראשית רבה נג, כ). ולכן לא חסרו דבר זולתי המים בתעותם במדבר, ובהמצא המים ישב שם במדבר כטבעו כי היה "פרא אדם". ואת הילד. נתן לה גם את הילד. |
|  | עיון בצורות ההתייחסות השונות לישמעאל: "בן האמה", "בנו", "הנער", "הילד" |
| |  | אור החיים |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק י"א] עוד ירצה על אודות בנו אשר ייחסה אותו שרה להגר כאומ' האמה ואת בנה וגו' בן האמה, ובא הקב"ה והצדיק דברי שרה ואמר לו כל אשר וגו' שמע בקולה ואל תחשוב אותו בנך והוא אומרו על הנער וגו' עקר לו שם בנו ואמר לו כי ביצחק יקרא לך וגו' ובן זה על שם אמו יקרא, והוא אומרו וגם את בן האמה וגומר. ותמצא שחזר אברהם והודה לדבריה דכתיב וישכם אברהם וגו' ואת הילד וגו' ולא אמר ואת בנו כי העיד הכתוב על אברהם: |
 | וַיְשַׁלְּחֶהָ |
|  | פירוש |
| |  | רמב"ן |
| | |  | ואת הילד וישלחה. נמשך למעלה, ויתן אל הגר ואת הילד, כי גם הילד נתן לה שילך עמה באשר תלך: |
| |  | ספורנו |
| | |  | וישלחה. לוה אותה ברב חסדו, כמו "ואברהם הלך עמם לשלחם " (לעיל יח, טז). |
|  | איך אברהם עושה דבר כזה? מה היחס שלו לישמעאל? |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | ורבים יתמהו מאברהם איך גרש בנו גם שלח בן עם אמו ריקם ואיה נדבת לבו והתימה מאלה שיתמהו כי אברהם עשה ככל אשר צוהו יי'. ואלו היה נותן ממון להגר שלא ברצון שרה לא שמר מצות השם. והנה באחרונה אחרי מות שרה נתן מתנות לבני ישמעאל: |
 | וַתֵּלֶךְ וַתֵּתַע בְּמִדְבַּר בְּאֵר שָׁבַע: |
|  | מה מלמדנו "ותתע"? |
| |  | רש"י |
| | |  | ותלך ותתע. חזרה לגלולי בית אביה (ב"ר): |
|  | מדוע מזכיר הכתוב באיזה דרך הגר הלכה? |
| |  | רשב"ם |
| | |  | ותתע במדבר באר שבע. לפיכך ויכלו המים מן החמת שאלו הלכה דרך ישר היה מספיק לה החמת מים שנתן לה אברהם עד המלון: |
|