
 | מֵאֱלֹהֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר סְבִיבֹתֵיכֶם |
|  | מדוע התורה מדגישה היכן הגויים עובדים את האלילים הללו? |
| |  | אור החיים |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק ז'] ואומרו מאלהי העמים פירוש כי יבא בטענה להוכיח ממה שלפניו מאלהי העמים אשר סביבותיכם כי יראו העמים שסביב ישראל יחנו בשלוה ובהצלחה מרובה ויאמרו אליו להדמות למה שלפניו, או יבא בטענה להוכיח הוכחה גדולה והוא כשתהיה עבודה זרה שנתפשטה בעולם שכל העולם או רובו עובדים אותה כמו שאירע בזמנים אלו שמלכות אדום כולם עובדים וכו', והיא פינה גדולה, ולדברי רבותינו ז"ל (יומא י'.) שאמרו עתידה מלכות הרשעה שתתפשט בכל העולם, הנה עבודה זרה אחת בכל העולם מקצה הארץ ועד קצה הארץ והסתה זו עמה טענה להוכיח כי יש בה ממש ח"ו, אף על פי כן אמר לא תאבה לו וגו' פירוש נותנת התורה עצה לאדם שימלט בה ממנו, אחד לא תאבה לו, פירוש על דרך אומרו (משלי א') בני אם יפתוך חטאים אל תבא, פירוש לא תכנס עמו בטענות אלא שלילת הרצון בלא טענה, ועיין מה שפירשתי בפסוק ולא אבה (דברים ב' ל') וישלול שמוע דבריו עוד בזה, והטעם שאם יכנס עמו בטענות התמדת החושב תוליד תכונה הרע באדם: |
 | הַקְּרֹבִים אֵלֶיךָ אוֹ הָרְחֹקִים מִמֶּךָּ |
|  | מדוע התורה מזכירה את שני אלו? |
| |  | רש"י |
| | |  | הקרובים אליך או הרחוקים. למה פרט קרובים ורחוקים אלא כך אמר הכתוב מטיבן של קרובים אתה למד טיבן של רחוקים כשם שאין ממש בקרובים כך אין ממש ברחוקים: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | הקרובים אליך או הרחוקים ממך. השוה רחוקים לקרובים, כשם שאי אתה רואה ממש בקרובים כך אין ממש ברחוקים. |
| |  | ספורנו |
| | |  | הקרבים אליך. אף-על-פי שמצד קורבתם תדע שקרותם, ואין לחוש שתטעה בהם. או הרחוקים ממך מקצה הארץ. אף-על- פי שמצד המרחק אין לחש שתלך שם לעבדם. |
 | מִקְצֵה הָאָרֶץ וְעַד קְצֵה הָאָרֶץ: |
|  | פירוש. מדוע התורה מוסיפה פיסקה זו? |
| |  | רש"י |
| | |  | מקצה הארץ. זו חמה ולבנה וצבא השמים שהן מהלכין מסוף העולם ועד סופו: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | מקצה הארץ ועד קצה הארץ. אלו חמה ולבנה שהם מהלכים מסוף העולם ועד סופו: |
| |  | אור החיים |
| | |  | [עיין בפירושו לפסוק זה תחת הכותרת "מדוע התורה מדגישה היכן" וכו'] |
|