
 | אֵת כָּל הַדָּבָר אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם אֹתוֹ תִשְׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת |
|  | מהו הקשר בין פסוק זה לבין פרשה הקודמת? |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | [מובא בפירושו לפרק י"ב פסוק כ"ט] (...) ואמר את כל הדבר אשר אנכי מצוה אתכם, הוא ענין הקרבנות ועבודת המקדש, ובא ולמד שהוא שונא את זה ובוחר בזה: |
| |  | ספורנו |
| | |  | לא תסף עליו. כי אולי תוסיף דבר נמאס אצלו יתברך, כמו שיהיה אם תרצה להוסיף מיני עבודות לאל יתברך, שלפעמים תהיה העבודה הנוספת דבר נמאס אצלו יתברך, כמו שרפת הבנים. |
| |  | רמב"ן |
| | |  | [מובא בפירושו לפרק י"ב פסוק ל'] ועל כן אמר (להלן יג א) את כל הדבר אשר אנכי מצוה אתכם וגו', להזהיר על מעשה הקרבנות ועבודת המקדש שלא תוסיף עליו ולא תגרע ממנו, וזה ענין הפרשה הזאת באמת: |
| |  | אור החיים |
| | |  | [מובא בפירושו לפרק י"ב פסוק כ"ט] כי יכרית וגו' את הגוים וגו' השמר לך וגו'. צריך לדעת (...) ו' אומרו לא תוסף עליו ולא תגרע קשה בשלמא לא תגרע יצו ה' לבל יגרע מכל האזהרות שצוה על עבודה זרה אבל לא תוסף מה בא ללמד, אם לבל יוסיף סייגים, זה אינו שהרי כתיב (סוף פ' אחרי) ושמרתם את משמרתי, ומצינו לרבותינו ז"ל שהחמירו לגדור כל דדמי לעבודה זרה, ואם לבל יאסור מיני עבודה זרה שלא הזכיר הכתוב, הרי מצינו שאסר הכתוב כל מין עבודה זרה: אכן כונת הכתוב היא (...)וגמר אומרו את כל הדבר וגו' לא תוסף וגו' ולא תגרע לפי דברינו יבא על נכון, פי' לא תוסף כנגד עבודת הגוים לאלהיהן שלא יעשה מהם לעבודת ה', ולא תגרע ממנו פי' להתיר עבודות הבזויות של עבודה זרה כנזכר אלא הכל בכלל האיסור, ובזה נתיישבו כל הדקדוקים: |
|  | מה כלול ב- "כל הדבר"? |
| |  | רש"י |
| | |  | את כל הדבר. קלה כבחמורה: |
|  | מהו "תשמרו לעשות"? מה התורה מוסיפה לצוות בפיסקה זו? |
| |  | רש"י |
| | |  | תשמרו לעשות. ליתן לא תעשה על עשה האמורים בפרשה שכל "השמר" לשון לא תעשה הוא, אלא שאין לוקין על השמר של עשה: |
 | לֹא תֹסֵף עָלָיו וְלֹא תִגְרַע מִמֶּנּוּ: |
|  | פירוש. מה התורה אוסרת כאן? |
| |  | רש"י |
| | |  | לא תסף עליו. (ספרי) חמשה טוטפות בתפלין חמשה מינין בלולב ארבע ברכות לברכת כהנים: |
| |  | ספורנו |
| | |  | לא תסף עליו. כי אולי תוסיף דבר נמאס אצלו יתברך, כמו שיהיה אם תרצה להוסיף מיני עבודות לאל יתברך, שלפעמים תהיה העבודה הנוספת דבר נמאס אצלו יתברך, כמו שרפת הבנים. ולא תגרע ממנו. אפלו בסור סבת המצוה בעיניך, כענין שלמה באמרו (ילקוט שמעוני רמז תתקיג): אני ארבה ולא אסור: |
| |  | אור החיים |
| | |  | [עיין בפירושו המובא בפסוק זה תחת הכותרת "מהו הקשר בין פסוק זה" וכו'] |
|