
 | אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת |
|  | מהו "הראת"? מהו הבנין הדקדוקי של תיבה זו? |
| |  | רש"י |
| | |  | הראת. כתרגומו אתחזיתא |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | הראת. מבנין שלא נקרא שם פועלו |
|  | מה העם ראה? מהו עניינה של ראייה זו? |
| |  | רש"י |
| | |  | כשנתן הקב"ה את התורה פתח להם ז' רקיעים וכשם שקרע את העליונים כך קרע את התחתונים וראו שהוא יחידי לכך נאמר אתה הראת לדעת: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | והטעם כי כל אלה הראך האלהים עד אשר תדע כי הוא האלהים לבדו. |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | אתה הראת לדעת. יאמר אתה הראית אותות ומופתים שמתוכם תוכל לדעת כי ה' הוא האלהים אין עוד מלבדו, וכן בסמוך והשבות אל לבבך: |
| |  | ספורנו |
| | |  | אתה הראת. את כל אלה הראך האל יתברך. לדעת. כדי שתתבונן ותדע בלי ספק כי ה' הוא האלהים. הוא אותו הקדמון הנמצא בהכרח. |
| |  | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | |  | [מובא בפירושו לשמות פרק כ' פסוק ב'] ד"א לפי שכשנגלה הקב"ה ביום מתן תורה נגלה ברבותים אלפי שנאן והיו ישראל מעמידין זה לזה אמר להם הבורא אנכי ה' אני יחיד וגם פתח להם שבעה רקיעים והראה להם שהוא יחיד הה"ד אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלהים אין עוד מלבדו. ולכך נאמ' אנכי ולא יהיה לך בל' צווי ליחיד כדי ללמד סניגוריא לישראל במעשה העגל כדפרש"י שאמר משה באותו מעשה ואל תענשהו כי לי לבדי הזהרת לא יהיה לך ולא אמרת לא יהיה לכם. |
 | כִּי יְקֹוָק הוּא הָאֱלֹהִים אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ: |
|  | פירוש לסדר שמות הקדושים כאן. הערות לתיבות הפיסקה על דרך הסוד |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | וטעם אין עוד. כאשר רמזתי בפירוש קהלת בפסוק וגבוהים עליהם על כן מלת אין עוד ומלת אלהים פירשתיה בפרשת וישמע יתרו כתוב וידבר אלהים והאלהים יעננו בקול בא האלהים אשר שם האלהים כי המדבר הוא אלהים כי יש מי שלא יבין דרך קצרה והוא סוד עמוק: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | ופקח עיני שכלך בזה כי לא תמצא בכל התורה כלה שיאמר בשום מקום האלהים הוא ה' אלא ה' הוא האלהים, וכן בענין אליהו (מלכים א יח) ויפלו על פניהם ויאמרו ה' הוא האלהים, כי יש נסים מפורסמים ויש נסים נסתרים, ובכלל המפורסמים הנסתרים, והמשכיל יבין: |
| |  | ספורנו |
| | |  | אתה הראת. את כל אלה הראך האל יתברך. לדעת. כדי שתתבונן ותדע בלי ספק כי ה' הוא האלהים. הוא אותו הקדמון הנמצא בהכרח. |
|