
 | וָאֶקַּח אֶת רָאשֵׁי שִׁבְטֵיכֶם |
|  | מהי "לקיחה" ביחס לבני אדם? |
| |  | רש"י |
| | |  | ואקח את ראשי שבטיכם. משכתים בדברים אשריכם על מי באתם להתמנות על בני אברהם יצחק ויעקב על בני אדם שנקראו אחים ורעים חלק ונחלה וכל לשון חבה: |
 | אֲנָשִׁים חֲכָמִים וִידֻעִים |
|  | מדוע לא הוזכרה כאן תכונת התבונה, כפי שנדרש מהדיין, כנזכר לעיל? |
| |  | רש"י |
| | |  | אנשים חכמים וידועים. אבל נבונים לא מצאתי (ספרי) זו אחת משבע מדות שאמר יתרו למשה ולא מצא אלא שלשה אנשים צדיקים חכמים וידועים (עיין בחזקוני): |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | אנשים חכמים וידועים. אבל נבונים לא מצאתי בהן: |
 | וָאֶתֵּן אֹתָם רָאשִׁים עֲלֵיכֶם |
|  | רמז מצורת הכתיבה של התיבה השניה בפיסקה |
| |  | בעלי טורים |
| | |  | ואתן אותם ראשים. אותם מלא וי"ו, לומר לך שהיה בהם ששה מדות שמונה בפרק הנחנקין (סנהדרין פח, ב) איזהו בן העולם הבא כל מי שהוא שפל ברך ענותן שייף ועייל שייף ונפיק גריס באורייתא תדירא ולא מחזיק טיבותא לנפשיה: |
|  | מהי המשמעות המעשית של מינוי זה מבחינת העם? |
| |  | רש"י |
| | |  | ראשים עליכם. שתנהגו בהם כבוד ראשים במקח ראשים בממכר ראשים במשא ומתן נכנס (מביתו לב"ה) אחרון ויוצא ראשון: |
 | שָׂרֵי אֲלָפִים וְשָׂרֵי מֵאוֹת וְשָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת |
|  | פירוש. כמה שופטים יש? |
| |  | רש"י |
| | |  | שרי אלפים. (סנהדרין יא) אחד ממונה על אלף: שרי מאות. אחד ממונה על מאה: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | שרי אלפים. פירשתיו: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | שרי אלפים. שר אחד היה ממונה על כל אלף ואלף מישראל ושר היה ממונה על כל מאה ושר על כל חמשים ושר על כל עשרה: |
 | וְשֹׁטְרִים לְשִׁבְטֵיכֶם: |
|  | מהו תפקידם של השוטרים? |
| |  | רש"י |
| | |  | ושוטרים. מניתי עליכם לשבטיכם אלו הכופתין והמכין ברצועה על פי הדיינין: |
|  | מדוע שוטרים אלו לא הוזכרו בעת התרחשות הדברים? |
| |  | רמב"ן |
| | |  | [מובא בפירושו לשמות פרק י"ח פסוק כ'] ובידוע כי היו עם משה שוטרים נוגשים בעם, להביא הנתבעים לפניו ולנגשם בדבר המשפט, והרבה מהם עם השופטים האלו, ולכך אמר במשנה תורה (דברים א טו) ושוטרים לשבטיכם. ואין צריך להזכיר זה בכאן, כי לא היה מעצת יתרו: |
|  | רמז מסמיכות התיבות |
| |  | בעלי טורים |
| | |  | ושוטרים לשבטיכם. ואצוה. רמז למקל ורצועה, שצוה אותם שיסבלו מן השוטרים שירדו אותם במקל ורצועה: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | ושטרים. אלו שכופתין ומכין ברצועה על פי השופטים: |
|