
 | וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה וְאֶלְעָזָר הַכֹּהֵן אֹתָם |
|  | פירוש |
| |  | רש"י |
| | |  | וידבר משה ואלעזר הכהן אתם. דברו עמם על זאת שצוה המקום למנותם: |
|  | מהו "אתם" כאן? |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | אתם. כמו דברו לשלום: |
|  | מדוע אהרון לא דיבר אתם? |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | וידבר משה ואלעזר הכהן. במקום אביו ויתכן שהוא היה פה למשה כמו אהרן: |
 | בְּעַרְבֹת מוֹאָב עַל יַרְדֵּן יְרֵחוֹ לֵאמֹר: |
|  | מדוע מוזכר המקום בו נערך המפקד? מדוע המקום הוזכר כאן ולא בעת הציווי? |
| |  | אור החיים |
| | |  | וידבר משה וגו' בערבות מואב וגו'. יש להעיר למה הוצרך לומר בערבות מואב, ואם יש צורך בהודעה זו היה לו להזכירו במצות ה' כשאמר ויאמר ה' וגו', ואולי שנתכוין למה שאמרו ז"ל (שם) משל לרועה וכו' כי בהיותם בערבות מואב על ירדן יריחו נגמרה שמירת רועה נאמן והחזירם בחשבון, ולזה גם כן הקדים הכתוב לומר בתחלת הפרשה ויהי אחרי המגפה להעיר שאפילו אחר שהיה בהם המגפה באו לכלל חשבון הראשון, ולטעם זה לא אמר הכתוב ענין זה במצות ה' כי דבר זה נוגע למשה להראות שלא הפסידו הצאן על ידו, ואם תאמר והלא רואני כי ה' אמר אליו שאו את ראש, אין כוונתו במאמר זה לקבלם במנין, כי לכשיהיו נמצאים חסרים הרבה אין לו טענה עליו שאינו דומה למציאות הרועה, אלא היתה כוונת ה' כדרך שאמרו ז"ל משל לרועה שנכנס זאב לעדרו והרג בהם וכו', ומצא משה דרך לעשות חפצו בזמן שהיה צריך למנותם, |
|  | מהו "לאמר" כאן? |
| |  | רש"י |
| | |  | לאמר. אמרו להם צריכים אתם להמנות: |
| |  | אור החיים |
| | |  | ואומרו תיבת לאמר במקום זה שאין להם למי יאמרו, פירוש שאמר להם המכוון הרמוז בערבות מואב שהוא רוצה להחזירם במנין כדי שידעו שלא חסרו ממניינם הראשון על ידו. או ירצה כי הוא מונה אותם על פי הנאמר לו מה' ולא מלבו לבד הוא מונה אותם: |
| |  | ספורנו |
| | |  | לאמר מבן עשרים שנה ומעלה. משה ואלעזר אמרו לישראל שיאמרו ויגידו כל פרטיהם שהם בני עשרים. כאשר צוה ה' את משה ובני ישראל היוצאים מארץ מצרים. שאמר אז "למשפחותם לבית אבותם" (לעיל א, ב). |
|